maartjeinguatemala.reismee.nl

Buenas dias

Jeetje het lijkt wel of ik niks te doen heb dat ik nu alweer op de computer zit, maar ik heb juist zo gigantisch veel te vertellen dat ik het meteen maar ga doen, want anders vergeet ik het weer..

Mijn eerste spaansles gehad, lekker vermoeiend, maar wel heel leuk. Omdat het zo frustrerend is niet goed met mensen te kunnen communiceren heb ik nu echt zin om zoveel mogelijk te leren (jeetje dat ik dat nog eens zeg he) haha. Gister hadden we om 12 uur met Sanne, Dora en Brigitte afgesproken om concretere plannen te maken voor ons verblijf in Tucuru. Het plan is nu als volgt: 1 november is Todos los Santos (allerheiligen) wat hier in Guatemala flink gevierd wordt. Dora stelde voor dat we dan misschien naar La Tinta konden gaan, het wordt daar op een bijzondere manier gevierd omdat daar de menging van de maya cultuur met het christendom heel goed zichtbaar is. Vanuit daar ben je ook gemakkelijk in Tucuru waar we dan vanaf 2 of 3 november heengaan. In Tucuru zijn er in november nog alfabetiseringscursussen voor vrouwen die in oktober niet geslaagd zijn voor het examen. Hier zouden Gisela en ik kunnen helpen om te oefenen met de vrouwen. Het is voor ons waarschijnlijk wel even wennen want het is ´primero primaria´ oftewel deze vrouwen hebben nooit eerder scholing gehad en kunnen vaak niet of nauwelijks lezen, schrijven en rekenen. Tegelijkertijd is er dan opvang voor de kinderen, een primitief crecheje waar de kinderen worden opgevangen. Hiervoor werden de kinderen altijd gewoon door de vrouwen meegenomen en jullie kunnen je vast levendig voorstellen wat voor chaos dat geweest moet zijn met rennende, huilende en spelende kinderen. Maar ook hier kunnen ze dus wel een helpende hand gebruiken.

Brigitte (een Nederlandse die hier al een tijd woont en de directrice van solidaridad in Guatemala is) vertelde verder nog dat er een Zwitserse bezig is met een voorlichtingsfilm voor in de gezondheidszorg. In de kleine ziekenhuisjes moet vaak uren gewacht worden, een mooie gelegenheid om voorlichting te geven. De film wordt in het Queq´chi zodat iedereen daar het kan begrijpen. Maar omdat er te weinig feedback werd gegeven vroeg Brigitte of wij het leuk zouden vinden om een beetje mee te denken en feedback te geven.

Tenslotte kunnen we misschien een rol gaan spelen in de uitwisseling tussen een schooltje daar en een school in Nederland, maar hier moet nog naar gekeken worden omdat de kinderen hier 3 maandan (!) vrij hebben om te helpen in de koffieoogst.

Gistermiddag zijn we met Brigitte meegeweest naar haar huis in een dorp in de buurt (San Louisa). Haha ik had namelijk al gehoord dat ze veel paardreed en heb dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om te informeren waar ik hier goed zou kunnen paardrijden. Ze vertelde dat ze bezigwas met het inrijden van haar merrie en als wel het leuk vinden konden we wel mee kijken. Het dorp lag tegen een berg op, super mooi! Ze heeft een zoontje van 10 die superveel wist te vertellen over de omgeving, heel erg leuk. Dus lekker een rondje daar door de omgeving gewandeld en genoten van het uitzicht en het lekkere weer. Er was een student diergeneeskunde die haar hielp met het inrijden en ook werkt in een springstal in Guatemalastad en woensdag gaan Gisela en ik daarheen om paard te rijden, haha ben wel heel benieuwd. Donderdag gaan we met de taalschool naar een Macadamiaplantage en vrijdagwillen we de Pacaya (vulkaan) beklimmen.Dus met ook nog spaans leren erbijlekker druk!

Haha nu zijnjullie wel weer genoeg op de hoogte, wij gaan weer lekker naar buiten genieten van Antigua!

Kus Maartje

Reacties

Reacties

marieke

Ha die lieve Maartje,
Wij vinden het helemaal niet erg, dat je af en toe achter de computer zit; integendeel, jouw site is hier momenteel de meest bekeken site in huis. Zo te lezen verveel je daar net zo weinig als hier in Maastricht. En zoals een gebruiker in elke vreemde stad snel een dealer vindt, zo heb jij alweer iemand met een paard gevonden: je kunt niet zegen dat Okke je niet gewaarschuwd heeft, zo'n jaar of tien/elf geleden. Je moet de hartelijke groeten hebben van de hele familie Dings: de reunie was erg gezellig. (Tsja, nu wij onze tranen gedroogd hebben, doen wij ook weer leuke dingen) Veel liefs, en kussen van je moeder

Alijt

hey,
zo te lezen heb je al veel mee gemaakt!
of is dat een te groot word?
maar als nog.
Hier in Nederland is het al lekker drappie.
het regend deze week de hele tijd.

Liefs Alijt

Alijt

Hey,
ik was vandaag bij de wei en de eerste drap was er al.
mijn(School)broek was al in een keer helemaal vies...
O, ja mijn school doet mee aan Cruif Voetbal.
(even ter info:)
dat is een soort straat voetbal.
eesrt is het in heel Maastricht en daarna is het over heel Limburg en dan is het LANDELIJK'! leuk hé!
maar hier loopt alles nog op rolletjes.

Knufs Alijt

Lenne

Hee Maartje =)
Ook even een berichtje van mij. Mama zegt de hele tijd dat we jou ook een berichtje moeten sturen, maar ik heb er helemaal zelf aan gedacht =)

Ghehe, wat ben ik toch jaloers op jou. Waarom zit jij nou in 't warme Guatemala waar het zelfs 's nachts warmer is dan in Nederland overdag en zit ik hier thuis in de regen? Nouja, het valt best mee hoor.
Ik kreeg trouwens nog 'n smsje van Eric, of je vanavond nog naar de Cliniq kwam, of dat je al weg was. Hoeveel vriendjes heb jij nog die ik niet ken? =)
& wat mama zei, dat dit de meest bezochte site van deze week was ofzoiets, dat is ook zo, want het is de startpagina x_x

Doeidoei & kus Lenne

Marte Wiersma

Hahahahaha geweldig dat smsje van Eric! Volgens mij vermaak je je wel daar! Verder heb ik niet zo gek veel te melden hehe. Ik hoor snel weer van je;) Kuss

Lotte

Zie je lieverd, overal zijn paarden voor jou:)
Have a great time, cheers!
Lotte

Alijt

Wil je ook af en toe in je Mail box kijken want stuur ik wat foto's op en zo..
Alijtje

Hugo

Hoi Maartje,

Goed dat je al zoveel verhalen op internet hebt gezet. Wel gek dat je in zo´n arm en ver land zo gemakkelijk toegang tot internet hebt. Houd je wel van rijst en bonen? Ik mis ze wel, vooral als ontbijt vond ik het geslaagd. Ontbijt jij ook met rijst en bonen? Pas op voor Sopa de Mondongo, daar zit pens in, echt goor...
Oh ja, klopt het dat je de teugels daar met één hand vast houdt? Groetjes van iedereen hier in huis en goed opletten bij je Spaanse les.

Remco

Hallo Maartje, gefeliciteerd met je verjaardag !!
Wat een fantastisch land is Guatamala....Geweldig om daar jarig te zijn..

Groetjes,Remco

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!