maartjeinguatemala.reismee.nl

top of the world

Panama, laatste bestemming op mijn reis. Duizenden kilometers afgelegd, met bussen, boten, auto's, paarden, fietsen, vrachtwagens en pick-ups in alle soorten en maten. Geweldige mensen leren kennen uit de hele wereld en weer afscheid moeten nemen, verwordering en bewondering voor de prachtige vrouwen, mannen en kinderen die me een stukje van hun leven en cultuur lieten zien, verbazing over chickenbussen en chaotische markten, iets dat nu zo vanzelfsprekend is geworden dat ik me bijna afvraag waarom we dat in nederland niet hebben, mijn eigen brabbeltaaltje ontwikkeld uit het spaans, engels, nederlands en drie woorden duits waar na twee glazen rum geen touw meer aan vast te knopen is maar waar ik normaal gesproken lekker mee op los babbel, vulkanen, bergen en prachtige stranden als uitzicht, slapen in hangmatten en in Costa Rica zoveel aapjes en luiaards gezien dat ik er niet eens meer van op kijk, zelf de corruptie ondervonden bij het oversteken van mijn laatste grens en zo gewend geraakt aan het rustige tempo van het leven hier dat ik me niet meer voor kan stellen dat het ook anders kan.

Toen realiseerde ik me dat ik alweer bijna thuis ben..

Nu geef ik meteen toe dat me dat een gelukzalig gevoel gaf toen we gister na acht uur hiken nog steeds niet op het topje van de vulkaan Barú stonden, en ik bedacht dat in Nederland 'onze' berg 321 meter hoog is, iets wat ik na alle vulkanen fluitend opren. Gsterochtend zijn we er dapper aan begonnen, meer dan 12 kilometer, bepakt en bezakt met tenten, slaapspullen, water en voor mij onbekende reden heel veel hardgekookte eieren en tonijn, de klim naar het topje van de wereld vanwaar je beide oceanen kunt zien. De zonsop en ondergang en leuke mensen waren de klim waard, al geef ik wel toe dat ik op de grens was van wat ik aankan, nooit geweten dat zoveel spieren in je lichaam tegelijk kunnen protesteren.

Een goede afsluiter voor mij, iets minder als je net aan je reis begint want toen we terugkwamen in het hostel klonk er een eensgezind gezucht en gesteun wat erop wees dat niemand meer van plan was de eerstkomende weken een stap te verzetten, laat staan nog eens een vulkaan of berg te beklimmen.

Voor mij alleen nog Panama City waar alleen wolkenkrabbers te beklimmen zijn, het beroemde kanaal bezoeken en dan is het toch echt tijd om naar huis te komen!

Hasta pronto

Liefs

Reacties

Reacties

Sandra

Geniet er nog maar even van! En tot heel snel :D!

Lotte

Geweldig lijkt me dat, zo'n vulkaan! Mijn bergenconditie is weer helemaal ingekakt ben ik bang, maar misschien kunnen wij ons voortaan aansluien bij de wandelmoeders?;)

Geniet ervan, laatste daagjes, aftellen is niet leuk he... Weet dat je nog een heel leven voor je hebt en de hele wereld voor je open ligt!

Colette

Lieve Maartje

Wat ben jij sportief! Ik vind het knap hoor, om zoveel te ondernemen. Een reis op een goede manier invullen is ook een kunst. In Panama-city ben ik nooit geweest. Vlieg je dan daar vandaan weer naar huis? Dat heb je dan ook goed geregeld. Ik zal niet op Schiphol staan, maar er is vast wel iemand anders die je welkom komt heten. Ik ben dan op ons wijkfeest. Misschien niet zo leuk als costaricaanse strandfeesten, maar ik vind het ook belangrijk om het vertier dicht bij huis te zoeken. Dan ga ik buitenlandse gasten vragen naar hun naam en waar ze vandaan komen. En dan denk ik aan jouw ervaringen met aardige mensen. Dus dan bied ik als local een drankje en een hapje aan en laat hen delen in mijn nederlandse leventje. Als je het zo bekijkt wordt het wijkfeest nog een stuk interessanter.
Veel succes met de laatste week en veel liefs, Colette

gis

whaa hoee veettt je bent er weer BIJNA en het gaat zo raar zijn(há lekker puh als ik lijd mag jij ook;) ) Nee het valt wel mee, maar toch wel is cultuurshok niet een onwaar cliche ofzo.
ik wist niuet eens dat die vulkaan bestond, en ik weet ook niet of ik m op had geklommen na Leon...;) maar ws wel.
Ik wil hier ook een markt!! Eentje organiseren??
Liefs!

Mia en Karel Dings

Hoi Maartje. Maandag 17 Mei .
Ook al ken ik haar niet, maar..........
Lotte heeft gelijk, jij hebt nog een heel leven voor je en met al je ervaringen kan je iedereen een poepje laten ruiken.Geniet nog van de laatste weken, dagen, en dan zul je ook weer blij zijn om bij je Mama,Papa,Mathijs en Lenne te zijn. Maastricht is ook een mooie stad en je kunt hier ook van alles beleven, al is dat natuurlijk niet vergelijkbaar.Verder wensen wij jou een fijne terugreis en kom straks lachend Maastricht binnen.
Later horen we wel meer van je belevenissen, ook al hebben wij jouw leuk geschreven "vertelsels"steeds gevolgd.
Het ga je goed en dan TOT ZIENS !
Mia/Karel.

Marieke

Ha die allerliefste Maartje,
Ik kan het bijna niet geloven, nog (ruim) een week en dan kom je weer naar huis. Heerlijk! We zullen Mathijs uit je kamer jagen, je fiets (die Lenne nu leent) weer in orde maken, sleutels bij laten maken (ik heb die van jou ingepikt toen die van mij kwijt waren) appeltaarten bakken en de vlag zoeken (o nee, die hebben we niet).
Wat een geluk dat je er bijna weer bent. En het wordt ook nog mooi weer: vandaag voor het eerst weer eens een heerlijke dag: alles is zo mooi groen in het zonlicht.
Hier alles OK. Het valt niet mee om weer te werken na twee weken vakantie (vooral niet voor Mathijs). Maar het pinksterweekend komt er al weer aan, een lekker lang weekend dat we gaan doorbrengen in de Achterhoek (Haarlo) met ons Pinksterclubje: we zullen je missen, maar niet lang meer!
Heel veel liefs, en nog heel veel plezier de laatste week.
Tot heel gauw, Marieke

Marieke

O ja, en ik vind het een heel goed idee van Lotte om je aan te sluiten bij de "wandelmoeders". Alhoewel deze moeders de afgelopen tijd maar heel weinig kans hebben gezien om met elkaar te wandelen (jammer. jammer).

Alijt

Je hebt het vast heeel leuk gehad in Guatamala,,?!
Ik wil wel zien dat je de Pietersberg op rent.
We(De ZOZO'S) gaan vandaag wat voor je maken. Maar wat is Geheim!!XD!! De ZOZO'S hebben allemmal HEEL VEEL ZIN IN: ZATERDAG 29 MEI!
Met Fluga gaat alles goed! Ik heb zin om je een Knuffel tegeven!

Liefs

Ino

Hoi Maartje,

Misschien lees je dit als je alweer thuis bent. Nog maar krap 4 dagen en je staat weer in het kikkerlandje. We hebben een mooi pinksterweekend gehad, maar het weer kakt in de komende dagen Bereid je alvast maar voor op 14 graden en half bewolkt.

Woensdag wordt er een niersteen bij mij weggehaald dus ik hoop dat ik de 28e fit genoeg ben om je in te zwaaien.

Ben wel erg trots op m'n oudste nicht.

Geniet van je laatste dagen en prettige reis.

Grtzzzz Ino

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!