maartjeinguatemala.reismee.nl

Todo lo malo tiene algo bueno

Daar sta je dan, drie uur in de bus, even niet opgelet: zonder tas, dus zonder paspoort, camera, pinpas, alleen en met net iets meer dantien euro op zak in een onbekende stad ergens in de hitte in Costa Rica. KUT! zou een goede beschrijving zijn van het gevoel dat me toen overspoelde.
Kalm blijven, politie op straat aanspreken, uitleggen wat er gebeurd is, aangifte doen, hysterisch telefoontje naar huis, en toen verscheen mijn beschermengel, of beter gezegd een echte engel dit keer. Een costaricaanse die me bij mijn arm pakte en zei: als het nu toch al te laat is om naar de ambasade in San Jose te gaan, waarom blijf je dan niet een nachtje bijmij? Sharon, een negentienjarige architectuurstudente die haar vakantie in Puntarenas bij haar ouders doorbrengt enzoeenvoudig en vanzelfsprekend zo n belangrijke vraag stelt. De ambasade zou inderdaad al gesloten zijn tegen de tijd dat ik daar aan zou komen dus ben ik de hele dag met haar meegeweest, de stad door, naar haar huis en s avonds naar een verjaardag van een vriend wat heel erg gezellig was.
Vandaag vroeg met de bus naar San Jose, waar ik binnen een uur (lang leve de nederlandse effectiviteit) een noodpaspoort in mijn handen had waarmee ik Panama inkan en zelfs naar huis kan vliegen. Het enige wat ik nog niet had was geld, maar zelfs daar is een oplossing voor, momenteel ben ik namelijk bij de zoon van een kennis van mijn moeder (volgen jullie het nog) die met zijn vrouw en kinderen net buiten San Jose woont, die me heel hartelijk hebben opgevangen en me geld kunnen voorschieten. Geweldig toch, morgen dus alweer op pad! Op naar de kust, en nu nog maar een tas om te dragen en volledig mijn aandacht op te richten. (Als we dan toch idealistisch bezig zijn)
Zien jullie al oranje? Kijk uit voor zwarte auto s terwijl jullie over straat huppelen. En heel veel felicitaties (hier is het nog 29 april) voor Marjorie en Jan! Een verjaardagszoen vanuit Costa Rica. Liefs Maartje

Reacties

Reacties

Sjaak de bloois

eej muchachas,
Ik was net op zoek(google) of er nog een hollands feesy te beleven was morgen in san jose.( en kwam zo op jullie verhaal) Ik loop hier 5 maaden stage. ik spreek morgen rond 5 uur af wat andere daar, at hostel pangea. (10 min lopen van coca cola), toch een beetje kominginnedag vieren, hh dus als je zin heb.
sjaakdebloois@hotmail of 88497302 mn CR mobiel. Hapy travels

Lot

Jeetje maartje wat vervelend! ALLES kwijt? Echt alles wat je had? Kleren, tandenborstel, zakmes en wat moet je daar nou zonder bikini?
Als je vanuit hier hulp nodig hebt zeg je het maar (lange broeken hebben ze daar niet in jou maat toch?)! Of is het 'alleen' je kleine rugzakje met de belangrijkste dingentjes?
Ik hoop dat het allemaal goedkomt! Veel kusjes en liefs L

Yza

Omg Maan! Dat lijkt me echt zo klote! Gelukkig werd je gelijk goed opgevangen... Helaas ben ik niet in Nederland als je terug komt, maar ik heb heel veel te vertellen dus ik mail (hopelijk) snel weer. Bleh ik heb echt zo weinig tijd! Heel veel liefs en succes nog met alles! xx

Peter

Ai, even een domper. Rustig blijven; alles op een rijtje zetten, laat je laatste weken er maar niet door bederven. Positieve kant is dat je wellicht nog een paar leuke Costa-Ricaanse kleren kunt kopen. Ik belde net even met Lenne en die vertelde dat je nog wel USB hebt met je foto's. Gelukkig kun je ons dan nog een heleboel laten zien. We leven met je mee. En: blijf genieten van je laatste weken daar in Midden Almerica!
Liefs

gis

haha we zijn geconnecteerd zeg, een half uur geleden is in mn ALLERLAATSTE camionetarit mn portemponnee en mobiel gestolen. gelukkig niet mn paspoort want dat was echt wel een heel groot probleem geweest.
maar shit zeg, lijkt me echt het naarste wat er kan gebeuren.. hoe zit het met je fotos? had je die nog op een usb staan?
naja je hebt er iig wel weer van geleerd waarschijnlijk en anders zou het ook wel heel probleemloos zijn he, dat gevaarlijke centroamerica;)
hoop dat het weer oke gaat, en tot in NL!
chao guapa

Hugo

Mierda, net in het rijkste land van centaal amerika word je bestolen. Fijn dat je zo goed opgevangen wordt. Misschien is het wel een zegen om eindelijk licht belast te kunnen reizen. De reis van Panamá naar Colombia is ook erg uitdagend, mocht je nog tijd overhouden door de vulkaan op ijsland... (sorry thuisfront). Ga je naar de Pacifische of Atlantische kust van Panamá? Jan heeft een fijne verjaardag gehad. Hij heeft zowaar vriendjes van school uitgenodigd, voor het eerst. Ook heeft hij mij geholpen gerst te malen voor de bierproductie. Het zal drinkbaar (hoop ik) zijn rond jouw thuiskomst. Oeps, je herinnerd ons uit den verre dat we zeer onattent zijn geweest naar onze lieve schoonzus.... Pura Vida!

Hugo

ahum, herinnerd moet zijn herinnert..

Ino

Hoi Maartje,

Jammer voor jou, maar dit soort vervelende reiservaringen maken je avontuur pas echt kompleet.
Nu maar hopen dat het voor de dief een echte jackpot was en een paar dagen met zijn familie kan feesten. Hopelijk werkt die niet voor een syndicaat oid.
Gelukkig heb je niet veel tijd verloren om aan een paspoort en geld te komen. Bovendien heb je er een feestje aan over gehouden.

Hier is Twente-gekte onstaan omdat FC twente de landstitel heeft behaald. Zelf hou ik niet van voetbal, maar zelf in Voorschoten is er niet aan te ontkomen.
Al het oranje van 30 april is er ondertussen af gespoeld omdat het sinds koninginnendag aan een stuk heeft geregend.

Lieve groet,

Ino

Lot

Jeetje Maan, kijk net op je profiel naar het weer bij jou: 26graden, zonnetje en een schapenwolkje voor de hitte.
Hier: Reeeeegen en koud

Zal ik even langskomen?:)
Have fun en lots of love!

Rinske

HLI Maartje,

Inmiddels heb je de diefstal vast al uit je hoofd gedeleat maar het blijft ..... Mij is het in mid. am. nooit echt overkomen behalve dat ze een heer op klaarlichte dag mijn net nieuwe Ray Ban (dure zonnebril!) gewoon van mijn neus rukten. Sindsdien koop ik zonnebrikllen van max. 5 euro op de eerste de beste markt in een zonnig land.
Op weg naar schiphol om Gisela te halen werd ook mijn portemonnee gestolen, althans dat dacht ik! In de trein ontdekte ik het verlies dus alle pasjes geblokkeerd en zonder ee n euro op schiphol - geen koffie dus.
Terug op station nijmegen, bleek dat ik in mijn haast en onrust om Gies te halen de beurs gewoon bij het koffiestandje had laten liggen! Een zucht van opluchting want hoefde ik niet al die toestanden door met aangifte ed.

Je bent inmiddels ook je laattse weken ingegaan. Geniet nog lekker en bereid je vast beetje voor op de reis back home! Veel plezier nog.

Groet, Rinske

Colette

Lieve Maartje,
We wachten vrolijk op een bericht uit het verre Costa Rica of Panama natuurlijk. De vader van Hugo heeft ons bezocht in Guatemala (anno 2000) en we werden steeds gewaarschuwd dat zo'n rijk uitziend heerschap wel snel beroofd zou worden....Uiteindelijk is hij inderdaad gerold; namelijk in de trein vanaf Schiphol terug naar huis!
Hopelijk gaat het je goed. Op de grensovergang tussen Panama en Costa Rica ben ik mijn bril vergeten, maar dat terzijde.
Het is hier koud, maar wel heel groen. Je hebt gelijk dat je nog een paar weken wegblijft. Je hebt een vooruitziende blik gehad. Zal ik alvast woonruimte voor je gaan zoeken in Wageningen? Ik krijg nu ook de kriebels omdat je weer bijna terugkomt. Andere mensen gaan drie hele weken op vakantie en dat vinden wij dan echte bofkonten. Maar bij jou klinken die 3 weken ineens kort. Succes met jezelf en de mensen om je heen. Liefs, Colette

Gisela

Wageningen? Ga je daar heen? Hee houd je me wel even op de hoogte van je planwijzigingen? haha.
En ik wacht op een nieuw berichtje, wil weten of je al in Panama bent, ja toch?
Oh trouwens he dat wasik al weer vergeten, maar iemand had mij gewaarschuwd dat ze in CR in bussen alles jatten. Nouja was dus handig geweest als ik je dat even had verteld. Ofzo.
Die douche is lekker joh, en eigen bed ook!
bij jou begint het ook al bijna te komen he, terugkomst. Al mee bezig?
Cuidate, beso!

Colette

Haha, nog even iedereen wijsmaken dat je naar Wageningen komt en je staat hier echt op de stoep...

Marieke

Ha die allerliefste Maartje,
Net zoals Gisela (en misschien nog vele anderen) dacht ik nu ook wel een nieuw berichtje aan te treffen op je site. We zijn benieuwd en je hebt ons natuurlijk ook verwend met al je verhalen. Ik heb hier op vakantie in Schotland zelfs een pond besteed om op internet te kunnen en jouw site te kunnen lezen, maar gelukkig staan er weer nieuwe reacties en dat is ook fijn. Ben wel heel benieuwd hoe het met je is, en kan mijn eigen mail niet lezen.Ik ben samen met Alexandra sinds vrijdag in Melrose, Schotland en het is hier erg mooi. Koud maar droog en we zien de zon geregeld. Helemaal goed dus. We hebben al heel erg veel gewandeld, prachtig land en vanmorgen op ons gemak de Abdij (ruine) bekeken. Vanmiddag naar een kleine vulkaan gewandeld van wel liefst 300 meter hoog. Niets vergeleken bij jouw vulkanen, maar toch.... Reizen is wel erg leuk, al is het maar voor een week.
Ik ben wel heel blij dat jij nu al zo snel naar huis zult komen, de tijd gaat nu echt razendsnel. Leuk dat je in Wageningen gaat studeren :-), ik ben het helemaal eens met Colette, je kunt daar hartstikke interessante studies doen. Of heb je inmiddels toch al wat anders bedacht? Lieve Maartje, het ga je goed, veel plezier nog en tot gauw, Marieke

Maartje

Lieve allemaal, kort berichtje vanuit Panama, er komt wel weer een verslagje, maar dat zal vooral bestaan uit aapjes,luiaard, prachtige stranden, leuke mensen en relaxe dagen, met in tegenstelling tot vandaag veel zon. Nu komen de katten en honden namelijk met bakken uit de hemel storten, Liggen we in een hangmat met de laptop op schoot wachtend op betere tijden. Gister met bijna het hele hostel ons geprobeerd in een gammel bootje te proppen, toen de rand van de boot gelijk was aan het waterniveau is de helft er toch maar weer uitgeklommen, Alles helemaal goed dus, aftellen kan nu wel echt beginnen, en Wageningen gaat het toch echt niet worden hoor! Tot snel

kusjes

Marte

Lieve Maartje!
Alles nog steeds oke? Heel veel liefs vanuit Zweden :)

Colette

ah, lekker toch een bericht van jou! Wat fijn dat je steeds weer even schrijft. Grappig dat je een luiaard en aapjes ziet; als die maar niet uit de lucht komen vallen. Hier gaat t goed. De kinderen helpen met stofzuigen, tafel dekken, afruimen, afwassen, afdrogen en wegbrengen, was ophangen en dieren verzorgen. Hilde heeft namelijk een lijst ontworpen om mij te helpen. Hugo speelt gitaar en zet thee en koffie. Veel liefs, Colette

Jan

Lieve Maartje. Leuk hoor dat je zo een mooie dagen hebt. Alleen het lijkt me niet zo fijn om een hond op je kop te krijgen. Groetjes jan.

frans lucassen

na twee dagen Mathijs op bezoek te hebben gehad moeten wij jou ook maar eens berichten. Anders weet je niet eens wat je leuke broer allemaal uitvreet. Hij is hier vooral liggend aanwezig geweest, wat kan hij uitslapen!!!!. We bereiden ons voor op het pinksterweekend in de Achterhoek: zonder Maartje. Hopelijk gaan we nog wel voetballen zeker nu het WK eraan zit te komen. Nog een goede tijd voor de laatste weekjes.
Henriette en Frans.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!