maartjeinguatemala.reismee.nl

Xela

Buenas tardes, weer een hoop te vertellen vanuit Guatemala. ik zal even bij het begin beginnen. Vrijdagochtend mijn laastse ochtend spaansles in Antigua, daarna meteen naar de vulkaan Pacaya, eerst lekker anderhalf uur hobbelen in een busje, met een knettergekke amerikaan-amerikaan, doodvermoeiend, ik was dan ook blij toen we er waren haha. Een flinke klim omhoog! voor de rest hadden we wel een hele leuke groep, een gekke spanjaard, Juan-Antonio, die met fanta een reis had gewonnen naar Guatemalaen honderd keer benadrukte hoe gelukkig Gisela en ik moesten zijn dat we zo´n reis konden maken opons achtiende. Een aardige Amerikaanse vrouw, die onze lengte helemaal geweldig vond, In heaven zou zij ook zo lang zijn, maar dan blond en met grote borsten. Een leuke duitse jongen met zijn vriendin en natuurlijk onze gids. Halverwege de vulkaan was een lavastroom waar we naartoe gingen, echt superbijzonder,westonden gewoon naast lava en je kon het horen en natuurlijk voelen, het was bloedheet!Er waren al andere groepen daar aanwezig enal snel werden er dan ook marshmallows enchocoladekoekjes uitgewisseld, mjammie!

Op de terugweg was hetal donker en heel mistig, je zag bijna niks meer. Het was echt heel bijzonder om meteen groepal Engels, Spaans, Nederlands en Duitssprekend daar te lopen en lol te maken op een vulkaan.

Omdat donderdag nogal was tegengevallen met uitgaanzijn we ´s avonds nog op stap geweest. We waren met Marjolein, een andere Nederlandse, en Juan-Antonio was ook mee. Het was echt een superfoute tent, toen we binnenkwamen stonden de barmannen op de bar tequilla te gieten in de mond van iedereen die maar wilde. Maar wel echt een superleuke avond gehad! Alles sluit al om 1 uur dus nog ff buiten staan kletsen en om half 2 de taxi teruggepakt.

´s Ochtends ging de wekker al om half 7, we werden namelijk om half 9 opgehaald en ik moest nog alles inpakken. Na een reis van ongeveer 6 uur, (we moesten via de hoofdstad) waren we in Quetzaltenango (Xela). Het laatste stukje gingen we met de taxi, en wat voor een...

Die auto was al minstens tien jaar niet meer apk-gekeurd, de chaffeur kende de weg niet en probeerde ons te versieren ipv op de weg te letten en er reed nog een vriend mee die aan iedere voorbijganger moest vragen waar we heen moesten. Ik kwam niet meer bij van het lachen. Na de hele wijk te hebben gezien werden we veilig en met pijn aan onze kaken van het lachen eindelijk afgezet bij ons gastgezin. Heel anders dan in Antigua, deze mensen zijn rijker, maar hebben echt geen smaak, superlelijk ingericht en overalongezellig tl-licht. De vrouw des huizes is wel heel aardig, echt een dametje. De man is ook heel aardig, Ze hebbenvier kinderen die nog thuis wonen en nog twee studenten in huis. De tweede dochter, Monica, werd gister 27 en er was dan ook een feestje. Gisela en ik waren ook uitgenodigd om erbij te komen zitten en mee te eten. Eerst hield iedereen een toespraak, echt maf, Gisela en ik kwamen ook aan de beurt en dat was bestwel genant met ons eenweekse spaans. Daarna werd er door die moeder eindeloos gebeden, jeetje echt niet normaal, ze is superkatholiek. En daarna werd er gegeten! Tortillas, bonen, ei, bosei en vlees, superguatemalteeks dus. En natuurlijk gedronken, maar we waren echt kapot en zijn dus al snel gaan slapen.

Vanmorgen ontbeten met tortilla, bonen, ei en niet te zuipen koffie. Ik hoop eerlijkgezegd niet dat we dat elke ochtend krijgen want ´s avonds is het wel lekker hoor, maar ´s ochtends eet ik toch liever cornflakes of pancaces. Daarna naar het centrum gelopen, dat is 5 minuutjes. Even het marktje bekeken, en toen in het zonnetje huiswerk gemaakt, ja, we zijn echt goed bezig hier. Toen het begon te regenen zijn we in een restaurantje gaan zitten om daar te lunchen en verder Spaans te leren. Supermooi ding, maar toen we er een paar minuten zaten begon er een marimba band te spelen, best leuk als achtergrond muziek hoor, maar je kon echt geen normaal gesprek meer voeren door die herrie.. Toen we genoeg hadden van de herrie zijn we naar huis gegaan, lekker even bijkomen. Dit is wel echt een grote stad, heel veel toeterend verkeer, veel herrie, veel mensen en een beetje vies. Maar wel heel leuk na Antigua waar alles wordt gedaan om het toeristen zo aangenaam mogelijk te maken (daar is zelfs een toeterverbod haha).

Gisela ligt nu te slapen en ik was nog lekker even rondwandelen, er is kermis hier, heel leuk om te zien, en gelukkig heb ik dus een internetcafe gevonden die open is, want het is natuurlijk zondag en het meeste is dicht. Ik moet wel echt rammen op dit toetsenbord, iejl en het plakt zo erg dat ik nu wel heel graag mn handen wil wassen. Dus ik ga maar eens stoppen. Heel veel liefs en slaap lekker daar want bij jullie is het nu middenin de nacht.

Kusjes

Reacties

Reacties

Marte

He leeve:)
Jee ik heb de eer om als eerste op je verhaaltje te reageren! Haha ik zie je al helemaal zitten aan die tafel tijdens dat eindeloze gebed! Load eens wat foto's op, die zul je wel hebben met je mega sonische toestel:) Nou ik hoor snel weer wat van je. Oja, als je juicy news hebt, je weet het ''de mail'' hehe. Morgen ga ik naar het o zo fantastische berenpark:p dikke poen

Alijt

Hey maartje,
mijn toetsen bord plakt lekker niet!!
maar ik vertel liever al mijn avonturen vie a de Mail.
maar 's ochtens tortia's lijkt me toch wel heeeeeeeeel vies!!!
Maar heel veel plezier nog...
(de honderste keer dat ik dat schrijf)
Weet je soms lijkt het of je niet weg bent en dan kom ik er achter dat het wel zo is en dan moet ik toch wel even na denken!!

liefs Alijt

Maartje

Hee allemaal, sorry die foto´s ga ik echt vandaag proberen maar ik heb er gewoon nog geen tijd voor gehad. Gister nadat ik net mn verhaal op de site had gezet viel in heel Guatemala de stroom uit! Dus opeens zat ik daar in het donker, de hele stad was donker, het enige licht kwam van de auto´s, bestwel scary want ik moest in mn uppie terug naar huis. Wel echt super gezellig gegeten bij kaarslicht, het was echt heel leuk en spaans gaat best goed, ik ben nu ook op school dus ff een heel kort verhaaltje. Mijn lessen gaan weer beginnen. Liefs Maartje en ja Marte vandaag komt er weer ´de mail´als ik tijd heb ;)

Marte

hee biatch:)
Mooie foto's! Heel leuk om een beeld te krijgen bij je verhalen. Hehe ik zit momenteel in een hostel in Groveland, een mini pitoresk western dorpje, we zijn samen met drie ''aussie's'' de enige gasten dus dat is echt super! Ik hoor snel van je:) xxx

Kirsty

Heey Maartje,
Eerste berichtje van mij, denk niet dat ik nooit op je site ben geweest maar ik kom best veel. Iedere keer als k weer hier kom is er een berichtje bij erg leuk!!
Vandaag heb ik de les overgenomen van Esther, Alijt ging mee op op Esja. Super grappig ze reed als tweede en vloog heel hard en bokkend langs Maya. Super grappig. Toen kwamen we bij de duivelsgrot en weer vlogen Maya en Esja keihard ervandoor. Ik met Eefi blijven stappen tot iedereen beneden was en toen liet ik haar gaan :O ik ging zooooo hard en knalde in een sleidingstop tege Esja. Esja heeft in iedergeval heel hard gebokt. Alijt doet haar best dat erin te houden!!
Haha sorry als ik je jaloers maak, maar ik ben ook jaloers op jou in dat warme hand. Ik had mijn handschoenen al aangehad!! Zoooo koud.. 'S nachts -5 en 's morgens -1..
Egt te koooouuuuddd!!!!!
Veel plezier daar nog!!

Marieke

Ha die lieve Maartje,
Ons weekend is begonnen, en dat van jou is ook niet meer zo ver weg. Twee weken ben je nu al weg en het begint een klein beetje te wennen. Het is fijn dat je het daar zo goed naar je zin hebt. En het is leuk dat we je kunnen bellen, als we je weer eens willen horen. In Nederland maken we ons druk over de DSB-bank en we mogen nu tot ons 67e werken. Goed dus dat je iets van de wereld ziet, want werken kan nog lang genoeg. Heel veel groeten van ons allemaal en ook speciale groeten voor Lotte in Nieuw Zeeland en Marte en Jake in Amerika. Het ga jullie allemaal goed,
Marieke

paul

Op de Nederlandse televisie is nu iedere zaterdag een spannende jeugdserie te zien over het jaar 2012 bij de Maya's.

De afleveringen zijn ook te zien via internet http://www.avro.nl/tv/avro_kids/tv/2012

In het Volkenkundig museum in Leiden is over de Maya's nu een expositie: http://www.volkenkunde.nl

gerdy_blok@hotmail.com

Hoi lieve maartje,

Muriel vraagt hoe het op vakantie gaat? Ze vind 200 dagen wel erg lang. Wat vond je het leukste wat je tot nu heb gedaan? We missen je best erg. Ben je nog ziek geweest? Heb je al een vriendinnetje?
Groetjes van Denise, Muriel en haar papa en mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!