maartjeinguatemala.reismee.nl

Tamales en chocolate

Hola chicas y chicos,

hmm het is weer een heerlijk weertje vandaag, zondag was ik zelfs verbrand, dus nu zit ik helemaal stinkend naar zonnebrandcreme in een internetcafeetje haha. Gister hebben we met school chocola gemaakt, heel leuk, en natuurlijk heel lekker! De cacao was al helemaal gemalen en er was 50 % suiker toegevoegd, niet normaal zoet dus. De vrouw die het deed woog de chocola met een primitieve weegschaal af waarna wij het in vormpjes moesten slaan. Vervolgens met een mes in 8 blokjes verdelen en met een onderkant van een glas werd er een patroontje ingedrukt, geniaal haha want we vroegen ons allemaal af hoe je in godsnaam zo´n mooi figuurtje met de hand kon maken. Daarna natuurlijk allemaal een reep gekocht, het is eigenlijk om op te lossen in melk zodat je chocolademelk hebt, maar het is prima gewoon te eten haha.

Vandaag op school nog flink wat gramatica geleerd, dus ik kan nu min of meer de presente, preterito imperfecto, preterito indefinido, futuro, conditional, perfecto compuesto en de preterito pluscuamperfecto, haha de meesten zullen geen flauw idee hebben wat dit is maar het klinkt in ieder geval lekker nerderig.

Gisteravond aten we tamales, ze eten dit speciaal met bijzondere dagen, gister kwamen er namelijk vrienden eten die vrijdag gaan trouwen dus het was een beetje feest. Best heel lekker, alleen die kip hier, ik hou er sowieso niet zo van, maar hier komen ze dus gewoon met een plastic zak aanzetten met een hele kip erin en vervolgens vind je die compleet terug in je maaltijd. Ik heb nog geen hele gekke dingen gevonden, behalve heel veel botjes, maar Gisela had gister perongelijk een niertje gegeten, (tenminste ik hoop nog dat het dat was, het was iig een ingewand).. ik prak nu echt al mn eten om te voorkomen dat ik gekke dingen eet. En alles van vlees laat ik lekker liggen, ik ben maandag nogal ziek geweest maar na een hele dag en nacht slapen voel ik me weer stukken beter, haha maar in huis vragen ze steeds hoe het gaat en vinden ze het prima dat ik alleen eet wat ik lekker vind. (alles behalve het vlees dus)

Vrijdag zijn we met school ook nog in Zunil geweest, een dorp in de buurt waar de heilige San Simon is, echt een maf gebeuren. Een pop in cowboykleren, een sigaar in zn mond en een grote hoed op, om de zoveel tijd wordt hij verplaatst. Hij bevond zich nu op een heilige plek, maar het was een grote rommelige ruimte met reclameposters voor alcohol met blote vrouwen aan de muur en een hoop rotzooi. Maar volgende week hebben we een conferentie over San Simon dus dan kan ik jullie er meer over vertellen.

Heel veel liefs Maartje

Reacties

Reacties

je enige echte moeder!

Ha die Maartje,
Fijn dat je je alweer wat beter voelt. Het eten klinkt wel heel spannend. Kippennageltjes, slakken, pepers, ingewanden, wat vind je al niet in je soep? En dit weekend naar het meer van Atitlan? Het mooiste meer van de wereld toch? Geluksvogel. Paulien en ik vinden en dagje met de trein naar Castricum al heel erg leuk. En dat gaan wij dit weekend doen. Hier breekt morgen de herfstvakantie aan. En het is ook heel erg mooi herfstweer (geweest) Heel veel liefs en heel veel plezier, Marieke

Alijt

Hey Maartje,
Ik zit hier lekker te kleumen in ons pokke landje. Maar ik houd het wel vol!! Allowel ik gister wel lekker heb gezweet met voetballen....
En...tatattatat...Ik heb Herfst Vakantie!!!!(ik weet het ik overdrijf!!)
maar veel plezier met je preterito imperfecto, preterito indefinido, futuro, conditional, perfecto compuesto en de preterito pluscuamperfecto.

Liefs Alijt

Gisela

Nee, het was een levertje!
hoewel, er zaten er twee in dus toch miss een nier, want een kip heeft natuurlijk maar een lever, toch? naja wil het ook eigenlijk niet weten...

Lotte

Oeeehh chocola!! Hier in het dorp hebben ze ook een chocoladefabriek hehe.
Pas inderdaad maar op wat je eet, slakken.. ingewanden.. bluhh!:P
Take care, cheers mate:)

Marte Wiersma

Hahaha! Echt te vies die ingewanden in de soep en die slak, ik ga al gillen als ik op eentje ga staan, laat staan er een eet! En die heilige San Simon, bizar! Over bizar gesproken, Las Vegas is ook echt BIZAR hahaha! Dikke kus

Gemma van den Hooff

Dag Maartje,
Je kent me niet, ik jou ook niet, maar lees met veel belangstelling je leuke reisverslagen. Ik heb lang in het solidariteiswerk met Guatemala gewerkt. Ik ken jouw vader en ook Rinske, de moeder van Gisela. In Nuenen zijn we aan het werken rond een parochieband met Tucurú en ook aan een relatie tussen een basisschool hier en in Tucurú. je schreef er al over. Dat zijn wij dus.... We hebben daar ongetwijfel (al of niet via jouw vader) nog wel contact over. Nu alvast een verzoek aan jullie omdat de datum al dichtbij is: als jullie op 1 en 2 november in La Tinta/Tucurú zijn, willen jullie dan voor onze parochie foto's maken van de festiviteiten rond Allerheiligen en Allerzielen? Die willen we hier dan graag laten zien. Een mailadres voor direct contact zou handig zijn.... Is dat mogelijk? Geniet op vele manieren van jullie verblijf in het mooie Guatemala. De MOV-groep hier volgt jullie ervaringen.
Hartelijke groeten,
Gemma van den Hooff

rinske

Hoi Maartje,

Leuk zo de verhalen te lezen van jullie twee. En wat eten betreft: gisela heeft thuis goed geoefend. Ze stak zonder blikken of blozen een wijnslak in der mond, denkend dat ze een druif at. Tja, wie is er nou een druif hé?
Klinkt inderdaad imposant al die tijden: kun je ze ook al toepassen? Of gaat het nog op zijn amerikaans: yo querer etc.... Veronderstel van niet, want gelukkig zijn we in het nederlands al gewend te vervoegen afh. van de persoonsvorm!

Hoogte ziekte kan heftig zijn, maar hopelijk ook snel weer onder controle.
Blijf lekker genieten van alles om jullie heen.

Groet, RInske

Atina

Haha dat klinkt ingewikkeld zeg :P al die tijden..
ik zit nu heel braaf me hoofd te breken over frans en
ik kan er na al die jaren nog steeds geen zak van...
Nja hier is weer lekker vakantie. Dit weekend ga ik naar antwerpen *btw een van mijn verste reizen evah ;) so im jealous of u!! Haha nee maar daar zijn leuke feesten en ik heb een leuke jongen op t oog! :)
Maar eigenlijk moet ik hopen dat t nix wordt anders krijg ik weer richard-a-like sjit :P en tog hoop ik het. Maare door jou heb ik zin in chocolade dus ik ga ff snel naar de appie rennen voordat ie dicht is!
Nog heel veel plezier en laat de ingewanden smaken :)

KUSKUSKUS!!!

Paulien

Ha Maartje,

Echt zo leuk om je avonturen te volgen! Ik ben kennelijk niet de enige: vandaag in de Diskie of all places hoorde ik twee vrouwen, die ik niet eens kende, over jouw reis praten: 'ja ze heeft er zelfs slakken gegeten, las ik'. En toen hadden ze het ook over 'Lotte die helemaal in NZ zit, in haar eentje nog wel'. En ze keken mij zo aan van die weet lekker toch niet waar wij het over hebben. Nou zeg, jullie zijn beroemd hier!

Que te diviertas mucho y comportese! Groetjes en liefs, Paulien

Maartje

Lieve allemaal, super jullie berichtjes, haha Paulien ik vraag me nu wel af wie dat waren, maar als ze de site lezen laten ze vast wel een berichtje achter toch? Voor Gemma, mijn mailadres is maartjemcsmeets@hotmail.com, of had je het via papa al gekregen? En voor de rest van de mensen die wel de site lezen maar geen berichtjes plaatsen, ik vind het echt heel leuk om te zien wie dit allemaal leest, so please leave a message, even if it´s just your name haha. Kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!