maartjeinguatemala.reismee.nl

Lago Atitlán

Lieve allemaal,

Weer een lekker druk, maar echt superweekend achter de rug. Vrijdag zijn we met school naar San Andrés Xecul geweest, waar echt de meest kleurrijke kerk is die ik ooit heb gezien, haha je ging gewoon scheel kijken van alhet geel. In dat dorp hadden ze ook een San Simon, dus wij weer braaf daarnaartoe, dezelfde vertoning als in Zunil, een pop in cowboykleren inclusief sigaar, biddende mensen en heel veel kaarsjes. Er was een vrouw die mijn oorbellen echt helemaal geweldig mooi vond, dus ik ze aan haar gegeven, echt helemaal happy ermee, terwijl ik ze voor 1 euro op de markt hier heb gekocht.

´s Avonds zijn we naar La Rumba geweest, een salsabar, echt supergrappig en ik heb een poging gedaan om salsa te dansen, but i really suck in it. Gisela is begonnen met salsalessen en ik ga vanmiddag mee kijken, haha moet ik heel goed opletten.

Zaterdagochtend met de chickenbus naar het meer van Atitlán, de naam chickenbus zegt genoeg, je zit als kippen in een klein hokje, dus ik zat dan ook heel gezellig tussen een stevige guatemalteekse vrouw met haar dochter op schoot en een een man met zijn zoon op schoot ingeklemd. In elke bocht, en dat zijn er hier behoorlijk wat, moest ik oppassen dat ik die man niet van het bankje afduwde, maar eigenlijk was dat onmogelijk want aan de andere kant van het gangpad zaten ook vier mensen op een bankje wat eigenlijk bedoelt is voor twee amerikaanse schoolkindjes waardoor er geen gangpad meer over was. Als ik had kunnen bewegen had ik er zeker een foto van gemaakt maar ik denk dat jullie je er wel wat bij voor kunnen stellen. Op het goede moment riep de amerikaan achter me dat we er nu uitmoesten dus we zijn snel uit de bus gesprongen, en het laatste stukje met een klein busje op naar het meer. Haha daar zijn zo veel kraampjes met leuke en mooie spulletjes dat we dan ook lekker geshopt hebben. Lekker gelunched en daarna een boot gepakt naar Santiago Atitlán, een dorp aan de andere kant van het meer. Een speedboot volgeladen met mensen en de eerste paar minuten dacht ik dat we de overkant niet zouden halen, zoveel lawaai maakte die boot elke keer als we door de golven weer op het water klapten, maar zoals alles hier niet is wat het lijkt zijn we veilig aan de overkant gekomen. In Santiago Atitlán hebben ze ook al een San Simon, die heilige komt me zo onderhand m´n neus uit, dus we hebben gewoon lekker wat door dat dorpje geslenterd. Een paar uur later de boot naar San Pedro waar we overnacht hebben. Dit keer een grote, langzame boot waar we bovenop het dak zijn geklommen om te genieten van het uitzicht. Omdat het aardig bewolkt was niet de plaatjes van een strakblauwe hemel en eindeloos uitzicht op de vulkanen, maar een enorm mysterieus meer, ook leuk.

We waren opzoek naar een hoteletje toen er een vrouw aankwam met een hotel voor 15Q per nacht, ongeveer 1.25 euro. Een schone slaapkamer met tweebedden, een keuken (ofja een gasstel en een kraantje en een pan) en een badkamer, (haha een hok met een wc en koude douche) en uitzicht op het meer, dus voor een nachtje helemaal prima. Een beetje rondgelopen door San Pedro en uiteindelijk in een super leuk straatje terechtgekomen. Hier hebben allemaal amerikanen hun paradijsjes gesticht, echt een amerikaanse kolonie, maar wel heel mooi en gezellig. Omdat het begon te regenen zijn we de Buddha bar ingevlucht, echt een geniale plek. Overal kussens op de banken, een plek waar je lekker je schoenen uitdoet en op de bank kunt liggen zonder dat je gek wordt aangekeken. Relaxe muziek en echt delicious food. Echt heerlijk gegeten totdat we zo ongeveer niet meer konden bewegen haha. Toen naar ons hotelletje en in slaap gevallen om half 10 ´s avonds. ´s Morgens weer vroeg eruit, ontbeten in het zonnetje met uitzicht op het meer, lekkere koude douche en toen koffie gaan drinken, huiswerk gaan maken en heerlijke brownies gegeten. Na een stukje gelopen te hebben hebben we een prachtig plekje aan het meer gevonden, haha we vonden onszelf ontzettend dapper want we hebben erin gezwommen zonder dat we wisten wat voor tropische monsters erin zouden zwemmen. Lekker in de zon gezeten met doeken op onze kop tegen de warmte, haha hele charmante foto´s volgen. Heel relaxed allemaal dus, na de lunch de boot teruggepakt naar Panachachel en vanuit daar de bus terug naar huis zodat we optijd terug waren voor het donker en het avondeten. Alleen thuis voelde ik me plotseling heel ziek, waarschijnlijk hoogteziek, dus in plaats van gegeten heb ik al mn eten eruit gekotst en geslapen, maandag voelde ik me nog steeds heel ziek dus heb ik de hele dag in mn bed gelegen maar nu gaat het alweer stukken beter. Vrijdag gaan we hier alweer weg, de tijd vliegt echt hier, kan me niet voorstellen dat ik al bijna een maand weg ben. En tegelijkertijd als ik bedenk wat ik hier allemaal al meegemaakt heb lijkt het wel een halfjaar. Muy extraño. Heel veel liefs

Reacties

Reacties

Sandra

Heeeeeeey!

Wow wat gaat de tijd snel zeg! Al een maand weg :O. Dan ben je overover uhmm jaa de tijd dat je wegblijft-1 maand terug:D.
Vervelend dat je weer ziek bent geweest :(. maar je weekendje weg klinkt wel echt geweldig! Ben jaloers:(..ik zit hier alleen maar in de boeken en van 9 tot 5 practica te doen. Mijn volgende bericht zal vrolijker zijn:P. Ga nu amar eens slapen!

Veeeeeeeeeeeeel plezier!
xxxxxx

Marte Wiersma

Leuk bitsj! Alleen dat hoogteziek is echt balen. Haha ik ga nu je foto's bekijken:)
Kus en liefs

Marieke

Lieve Maartje,
Wat klinkt dat allemaal fantastisch: leuk verhaal en prachtige foto's. Fijn dat we jou en Gisela weer eens kunnen zien. Vooral de foto voor die knalgele kerk ziet er heel leuk uit. Maar ja, hier spreekt natuurlijk een gelukkige en trotse moeder: gelukkig omdat haar kind, jij dus, met veel plezier en passie de wereld verkent. En zich daarin onbevangen toont. Ga zo door dus.
Inderdaad nog maar een paar dagen in Xela, en dan door naar de plek waar je de komende maanden zult zijn: ik ben benieuwd.
Heel veel liefs, hartelijke groeten voor Gisela en je gastgezin, ik bel je gauw, Marieke

Alijt

Hey,
weer wat mee gemaakt? zo te zien wel.
weet je het is hier soms ook wel mooi!!
Ik heb op Esja weer lekker rond gecrosst!
het was vet! allen mij vertouwt ze dus ze bok niet meer zo veel....: ( ik heb gisteren maar een Bok gehad XD. Weet je bent pas 3 WEKEN WEG, of 4 ofso.
Maar het is hier heel leuk!!
Okke heeft me gevraagd op allemaal logo's op van alles
wil scilderen!!
ik heb al een idee; ik wil het meeste gaan graffitie( Als Okke het leuk vind!)
Maar nog heel veel plezier!

Liefs Alijt

regien

He Maartje, ik ben een trouwe bezoeker geworden van je reissite! Fantastisch om te lezen hoe jij de wereld verkent. Het klinkt allemaal zeer relaxed, om jaloers op te worden. De foto's zijn ook prachtig. Lekker in het zonnetje, terwijl hier de bladeren van de bomen vallen en de herfstvakantie al weer bijna achter de rug is. Heel veel plezier en succes met al je nieuwe levenservaringen. Liefs Regien

colette

Van el dia de los muertos heb ik niets gemerkt. Wel van Haloween. Hebben de guatemalteekse kindjes ook nog snoepjes opgehaald? Gaaf om jouw fotos te zien en verhalen te lezen. ik verheug me alweer op het volgende relaas. doe de groeten aan San Simon. liefs colette

hilde

Hoi Maartje,

Ik heb ook al je reisverhalen gelezen. Ik zal eigenlijk best graag ook op reis willen gaan. Maar ik moet denk ik nog wel een paar jaartjes wachten! Wat een mooi meer, waar jij bent geweest! Was het koud in het water? Hier in Nederland zou ik niet graag nu in een meer zwemmen. brrr...

Hilde

Wieleke

Hey Maartje!

Zag op het gastenboek van de ponyclyub een link naar je site! Leuk om te lezen wat je daar allemaal beleeft!
Ik was afgelopen zaterdag bij de paarden en had het er nog met Sanne over dat ik het zo leuk vond dat jullie allemaal naar het buitenland zijn vertrokken!

GENIET! en nog heel veel plezier.

Saludos de Holanda

Marjorie

Hey Maartje!
Wat leuk om je verhalen hier steeds te lezen. Zitten we hier thuis met de verwarming aan, fietsen door de regen, en ja, het was ook wel mooi herfst weer hoor, maar toch, heel anders dan jouw verhalen! Een vriendin van mij is ongeveer tegelijk me jou vertrokken. Zij is naar Bonaire geemigreerd. Eerst voor een jaar of twee, daarna zien ze weer verder. Dus van haar ook verhalen dat ze met de laptop op schoot in de tuin in de zon zit....poe he, jaloers!
Ik hou niet zo erg van herfst, vandaar ;-).
Hier is verder niet zoveel nieuws hoor. De kinderen gaan naar school, wij naar ons werk....de gewone dingen. Volgende week concerten, en de 14e gaan we met mn orkest op concours! Spannend hoor, en nu dus wat extra repetities...

veel plezier daar! groetjes,
Marjorie

Atina

eeujj lief!
AAAH je maakt me stikjaloers! zo te horen heb je het hartstikke leuk! alleen jammer dat je ziek was :(
Pfff morgen weer naar school en daarna pwweek.. Maar jouw stories motiveren mij, als ik t haal kan ik volgend jaar ook naar destination unknown as long as its not boerenklompenland :P

Nog muchos funnos! KUSJES UIT MAASTRICHT!!

opa en oma

Dag lieverd,

Wij hebben net gezellig je verhalen gelezen en je foto's bekeken. Wat fijn, dat je ons zo op de hoogte houdt van je reilen en zeilen zo ver bij ons vandaan. Je hebt daar een geweldige tijd tot nog toe. En wat ben je mooi onder die guatemalteekse zon. We genieten op deze manier met je mee. Hier is de Herfst nu echt op zijn mooist, dus maken we de nodige boswandelingen. Heerlijk!
Over een paar dagen word je 19 jaar, dan hoor je weer wat van ons.

Heel veel liefs en groetjes aan Gisela.

Hugo

Hoi Maartje, een beetje laat.. maar toch hartelijk gefeliciteerd met je 19e verjaardag. ¡Cumpleaños Feliz! Hoe heb je je verjaardag gevierd? Louis ligt met (Mexicaanse) griep op bed. Hilde had gisteren een klassenfeest. In de kroeg!! Wel alcoholvrij natuurlijk. Tot 23.00h. Ik heb een hardloopwedstrijd gedaan, in het donker de Grebbeberg op na 11 km. Het pad was verlicht met waxinelichtjes wel sfeervol. Zijn er nog steeds zoveel van die maffe evangelisten in Guatemala? Heb je nog wat meegekregen van prins WA zijn lachwekkende blunder in México? Leuk voor je spaanse les... http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/442349/2009/11/05/Willem-Alexander-grof-in-de-mond-in-Mexico.dhtml Je moet de link maar in de adresbalk kopiëren en plakken. ¡Qué te vaya bien!

nog één nachtje slapen

Ha die lieve Maartje,
Nog maar één nachtje slapen en dan ben je jarig. Geniet er nog even van dat je vandaag nog 18 bent. Heb je al een idee waar en met wie je gaat vieren dat je nu "sweet 19" wordt? We hebben gisteren de eerste verjaardag van Pieke gevierd: hij was schattig. Het voelt hier wel een beetje raar dat we morgen een jarige hebben die er niet is. Maar we zullen toch wel op jouw verjaardag proosten! Vandaag kwam je kaart uit Antigua aan. Snel he? Lieverd, ik wens je alvast een heel fijne dag toe en de felicitaties volgen nog,
Marieke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!