maartjeinguatemala.reismee.nl

el día de los muertes

Hola guapos,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik geschreven heb dus ik ben bang dat dit weeruna historia larga gaat worden. Momenteel ben ik in Coban maar we hebben afgelopen week flink wat afgereisd. Vrijdag zijn we uit Xela vertrokken,een beetje gek om afscheid te nemen van onze gastfamilie waar we drie weken hebben doorgebracht, maar wel heel leuk omweer verder te gaan. Na een lange reis waren we dan in de hoofdstad waar we een nachtje bij eennonkonden doorbrengen. De dag erna bracht ze ons in een enorme tereinwagen, haha ze moest zich aan het stuur omhoogheisen om erin te komen, naar het busstation waar we viaTactic de bus hebben genomen naar Tucuru. Het laatste stukje was weer gezellig in een minibus met de kippen opschoot en de buurman ook, en aangezien het daar echt een sauna is was dit iets minderconfortabel, over een gigantisch hobbelpad.Carmela, eenvrouwvan het project waar we de komende drie maanden gaan proberen iets bij te dragen, reisde met ons mee. Heel fijn want het is echt weer een andere wereld hier. In Tucuru gelunched met Caremela en Elsa, een andere vrouw van 20 van het project. Heel frustrerend want zij praten onderling heel veel Q´eqchi´, en daar is dus voor ons alweer geen woord van te verstaan,begin je net het spaans goed te begrijpen en dan krijg je dit maargoed.. Ze zijn natuurlijk wel heel aardig. Daarna een bus naar Teleman waar we de nacht zouden doorbrengen. Waarschijnlijk hadden we net pech wanter kwam geen bus. Ze zijn hier aan de weg aan het werken wat zorgt voor meedere paradas, oftewel plekken waar ze aan het werk zijn enmaar een keer per uur auto´s langsmogen. Uiteindelijk kwam er dan toch een pickup. Moe, warm en onder het stof maar wel een rit met prachtig uitzicht, als er tenminste niet teveel stof in je ogen waaide, werden we ´s avonds hartelijk ontvangen met een heerlijke koude douche en comida muy rica.

De ochtend erna hebben we de día de los muertos in La Tinta gevierd, heel bijzonder. Eerst was er een viering in de kerk waar ik niet zo erg van ondersteboven was moest ik zeggen, leek veel op een gewone katholieke mis en duurde casi dos horas. Daarna werden we door een vrouw meegenomen naar het kerkhof waar drank, eten, vuurwerk, en ontzettend veel mensen waren. Er werd gebeden bij een graf van een zoon die 40dagen ervoor was gestorven door een al dan niet motorongeluk. Heel heftig want ze vermoeden dus dat hij met reden is doodgereden en zijn vrouw is in verwachting van hun tweede kindje. We werden uitgenodigd mee te gaan naar het huis waar met deze dagen een huisaltaar is en natuurlijk werd er eerst gebeden. Daarna kregen we te drinken en waar ik al bang voor was, de gevreesde sopa, oftewel een soort buillonsoep met een complete kippenpoot erin, inclusief nagels in het geval van Gisela. Gelukkig was het gewoonte alleen de soep te eten samen met tamales en de kip in een zakje mee te nemen om ´lekker thuis op te eten´. De vrouw naast ons was er heel blij mee dus we hebben onze arme kippetjes, netjes verpakt in bananenbladeren, aan haar meegegeven. Daarna mee naar een ander huis, waar we opnieuw ontvangen werden met de sopa en de tamales, beleefd proberen nog een beetje te eten maar we zaten vol, en de kip weer netjes verpakt mee en opnieuw iemand anders blij gemaakt met onze kip.

De dag erna was er een mis van f´ing 4 uur, maar we waren te gast bij de parochie dus dan is het wel zo beleefd om te gaan. Dit was wel meer een Q´eqchi mis met ontzettend valse muziek waar ik in het begin nogal een lachkick van kreeg en een hoop ochtendgymnastiek voor bejaarden. Maar de mensen waren allemaal ontzettend mooi aangekleed en het was leuk om te zien hoe iedereen gewoon zijn eigen gang ging in de kerk. In Nederland als je meer dan een uur te laat komt dan voel je je opgelaten en schuif je achteraan de kerk aan, hier liepen de mensen op hun dooie gemakje naar voren om hun gebedje te doen, iedereen die ze kennen even hoi te zeggen en vervolgens zich op een overvol bankje zich erbij te wurmen, kinderen liepen in en uit en tijdens het oplezen van alle namen van de gestorvenen, wat dan ook dodelijk saai was, deden sommige mensen even een dutje. De nacht doorgebracht in Tucuru waar we voor de allereerste keer zelf hebben ´gekookt´. Er was niet zoveel dus op het menu stonden tortillas, eieren en perzikken uit blik, als je de perzikken wegdenkt zijn we al echte guatemalteken, alleen de bonen vonden we voor een keertje niet nodig. De ochtend vroeg vertrokken naar Semuc Champey, een natuurpark waar de Rio ´ik weet niet meer hoe hij heet´ prachtige natuurlijke terassen, watervallen en grotten heeft gevormd en waar je kunt zwemmen en relaxen. Iets minder relax was dat er vissen aan je tenen zogen wat gigantisch kriebelde en waardoor ik ook niet zo goed durfde te zwemmen. We hebben daar een grot bezocht, echt amazing, je ging met een gids al lopend, zwemmend en klimmend met alleen een kaarsje in je hand de grot door waar de rivier op sommige plekken met een enorme kracht doorheen stroomde. We zijn onder een waterval doorgelopen, tegen de stroming ingezwommen en van een rots gesprongen tussen de stalagmieten en stalagtieten en vleermuizen. Heel erg mooi en heel erg bijzonder. Daarna in een band teruggedreven naar ons hotel wat verderop aan de rivier lag. Ondanks de regen was het echt supermooi! Gisteravond waren er heel veel mensen bij het hotel, heel leuk en alvast een beetje mijn verjaardag gevierd.

Vandaag zijn we naar Coban gereisd waar we te gast zijn bij Mauro, ook iemand die bij het project betrokken is, al weet ik nog niet wat hij nou precies doet, en een enorm en mooi huis heeft in Coban. Heel erg leuk, we hebben al een tour gehad door de stad, zijn zoon van 16 reed, en hij weet echt heel veel te vertellen. Vanavond mogen we mee naar een feest van een 15e verjaardag wat hier heel erg uitgebreid gevierd wordt dus dat wordt volgens mij ook super en morgen krijg ik als verjaardagsontbijtje pancackes dus we worden weer flink verwend. Het voelt wel een beetje raar om te bedenken dat ik in Nederland nu al 19 ben en ik het morgen ga vieren zonder jullie, maar ik hoop dat jullie een beetje aan me denken! Heel veel liefs

Reacties

Reacties

Marieke

Allerliefste Maartje,
Van harte gefeliciteerd met je 19e verjaardag. Veel geluk en heel veel mooie dagen toegewenst in dat mooie Guatemala. Wij hebben vannacht om 12 uur al aan je gedacht en op je gedronken. Toen was het in Guatemala nog niet eens 8 november, maar hier wel. Het is raar dat je zo ver weg jarig bent. Maar ik wens je een heel mooie dag en heel veel liefs,
Marieke

Mathijs

hey Maartje,
gefeliciteerd met je verjaardag. Koop jezelf maar een mooi cadeau in Coban=) We weten namelijk je adres niet en het duurt erg lang. We hebben net je kaart van 4 weken terug ontvangen.
nog een fijne dag en groetjes Mathijs

P.s. ik ga meschien naar Peru met school, maar dat vertel ik nog wel een keer

Lenne =)

Hoi lieve Maartje,
Gefeliciteerd! Ik wilde wel een taart opsturen maar dat duurde te lang en we hadden geen adres idd.
Haha, jij ligt nu nog gewoon te slapen.
Kus Lenne

Hilde

Hoi Maartje.

Gefeliciteerd met je verjaardag!!!
papa had ook al gereageerd, maar 1 dag te vroeg terwijl hij zij dat hij te laat was, want hij dacht dat jij op 6 November jarig was! Wat een sukkel.
Op de basisschool waarop ik zat kwamen heel veel kinderen uit andere landen. Op hun verjaardag mochten ze dan een liedje in hun eigen taal zingen.
Die van een kind uit Argentinië weet ik nog:

cumpleaños feliz
cumpleaños feliz
cumpleaños cara Maartje
cumpleaños feliz

Hilde

Sandra

Hey!!

gefelicieeeeeerd :D, wat cool dat je speciaal voor je verjaardag pancakes krijgt! Hoop dat je verder ook ngo een leuke verjaardag zult hebben en als je terug komt krijg je wel een welkomthuis/verjaardags cadeautje :P.

Nog heel veel plezier daar,
xxx
Sandra

jan

gveelisitirt met je vjaardag groetjes jan ik zit al in groep 3

Oom Karel en Tante Mia

Ook wij feliciteren jou op je 19 de verjaardag.
Wij genieten telkens van je mooie en boeiende reisverhalen, evenals de foto's.
Wij maken jou een compliment voor de eerste Spaanse woorden. Ga zo verder , je kunt er straks best plezier van hebben. Groetjes en tot weer eens. Doei !!!!!!!

Die ene turk met die sik

Hartelijk gefelicimegaultraflapstaart allerliefste Maartje!
and many more wonderful years to come.
have fun!
ndls

Inge & Ino

Lieve Maartje,
Heel hartelijk gefeliciteerd vanuit Voorschoten!
Intussen heb jij je verjaardagsontbijtje daar wel op, denken we zo, en ben je je verjaardag echt aan het vieren. Het klinkt fantastisch wat je allemaal doet! Gelukkig hoeven wij niet jaloers te zijn, want op 1 januari vertrekken wij zelf, naar het zuidelijk halfrond: eerst Bali, dan Australie, den Nieuw- Zeeland, om 9 weken later -net voor Lorins verjaardag- weer terug te komen. We gaan alleen geen blog bijhouden, dus je zult een keer foto's moeten komen kijken als je terug bent! (Of misschien maar niet, want dan wil je meteen weer op reis en krijgen we ruzie met je moeder...)
Geniet van alle mooie en bijzondere dingen daar! Groetjes, Ino, Inge, Senna & Lorin

colette

Lieve Maartje, Lieve meid gefeliciteerd! Hugo. Hilde en Jan hebben jou al gefeliciteerd. Louis is ziek maar je enige echte peettante is een beetje langzaam. Toen je in je wiegje lag was ik al benieuwd hoe je zou zijn als je 18 zou zijn, maar dat je je 19e verjaardag in Guatemala zou vieren had ik nooit durven dromen. Helemaal geweldig! Wij zitten hier lekker aan de wijn, cola en de chips ter ere van jouw verjaardag. hiep hiep hoera! Ik wens jou een heel goed levensjaar toe. Ik denk elke dag aan je en stuur dan stiekem alle liefs over zee. Veel liefs nu per mail, Colette

regien

Ha Maartje,

Van harte gefeliciteerd met je 19e verjaardag! Een hele fijne dag in Guatamala. Heel bijzonder om daar je verjaardag te mogen vieren. We drinken hier in ieder geval een glaasje op jou! Veel liefs van Pascal, Laura, Lennart en Regien

Tom

lieve maartje,
gefeliciteerd met je verjaardag!! kusje van Tom (je neefje)

ekkO

,nevel eid laz gnaL.
,nevel eid laz gnal
,airolg ed ni
,airolg ed ni
,areoh peihpeihpeih
areoh peihpeihpeih
..areoh peihpeihpeih

benschop-ripassa@vodafonevast.nl

Liefste Maartje,

Ook van ons een grote felicitatie t.g.v. je 19e verjaardag. Wij denken al de hele dag aan je. Je had hier een zonnige verjaardag, wel koud: 8 graden. Ik (Wendy) kijk regelmatig op je site en geniet van je verhalen. Wat een mooie avonturen beleef jij! Wij hopen dat je een fijne dag hebt en een prachtig nieuw jaar zult beleven. Met ons gaat het goed. Even deze donkere najaarstijd door en dan wordt alles nog veel beter.
Lieve groeten,
Wendy, Kees, Casper en Doortje

Evelien

Hey Maartje

GEFELICITEEEEEEEEERD
maak er een leuk guatamala's feestje van!

dikke verjaardagszoen van Evelien

floris

gefelisietirt met je 19de verjaardag!!
hoe gaat het er mee?!
met mij gaat het goet hor
ik ben al bijna jaarig. op 23 noovember. en jij bnet op 8 noovember jaarig !
sijn je paarden lief?! ik hoop het wel.
dike kus en knufel

Marjorie en Pieter

Hoi Maartje! Gefeliciteerd met je 19e veraardag!! Heb je lekker ontbeten met pancakes? Dat is weer eens wat anders dan bonen en tortilla's. Of ontbijt je daar meestal niet mee? Pieter vertelde dat ze in Indonesie met nasi (met flink veel knoflook) ontbeten...tja, dan had ik het in amerika weer wat makkelijker, hoefde alleen maar donuts en andere zoetige dingetjes te proberen om echt amerikaans te ontbijten ;-).
We zijn jaloers op het mooie weer bij jullie. Je leest vast wel dat iederen mooie herfstwandelingen maakt enzo, maar de afgelopen dagen was het echt geen pretje hoor. Ik ben een paar keer naar Zeist gefietst en zo ontzettend nat geregend!!!! niet iets om heimwee naar te krijgen hoor!
Floris en Tom wilden graag zelf een berichtje naar je toe sturen. Bij Tom heb ik getypt wat hij zei (anders ging het heeeeel lang duren ;-)) en Floris wilde het graag zelf doen. Grappig, ik weet niet wat hij voor voorstelling heeft van wat je nu doet, maar kennelijk denkt hij dat je altijd paardjes bij je in de buurt hebt!
Geniet nog lekker van de rest van je verjaardag!! Heel veel liefs uit Hilversum! Pieter en Marjorie

Opa en Oma,

Dag lieverd,

!9 jaar lang zijn we op 8 november naar je toegereisd,
op je geboortedag en op 18 verjaardagen.
Nu ben je onbereikbaar.
Maar gelukkig heb je een hele leuke site, waarop we je heel, heel hartelijk kunnen feliciteren
We hopen dat dit een leuk, onvergetelijk jaar gaat worden.
En tot nog toe maak je veel mee en het klinkt allemaal erg goed.
Alleen de maaltijden lijken me niet altijd even aantrekkelijk; als je maar gezond blijft!
Dus lieverd, heel veel plezier alle dagen daar.
Wij hebben je verjaardag gevierd met een heerlijk lange wandeling; thuis met een glas wijn op jou getoost en nu je lange reisverslag gelezen.
Straks bel ik je ouders even om ze te bedanken voor zo'n fijne kleindochter!
Lieverd, een knuffel en een kus van ons beiden.
opa en oma.

pieke smeets

hoi die maartje
ben jij al 19 ?? Hartelijk gefeliciteerd!!! Ik ben 2 dagen geleden 1 jaar geworden. Ik heb van papa en mama een loopautootje gekregen omdat ik nog niet zelf kan lopen. Dat wil ik heel snel zodat ik eindelijk mijn grote broer achterna kan als hij weer iets van me afpakt...:-)
Ik wens jou een hele fijne verjaardag en nog veel meer fijne dagen daar in gua-guata-guatemala...
Liefs van Pieke, Pepijn, Marie-Louise en Rene

paul

Dag Maartje, proficiat en veel succes in je 20ste levensjaar. Je verjaardag hebben we lekker rustig kunnen vieren ... geen gezellige drukte op deze heerlijk zonnige herfstdag ... de 'gewone ongewone' dingen daarom vandaag ... Marieke had (gisteren en) vandaag sucesvolle uitvoeringen met het koor in Roermond, we hebben een nieuw konijnenhok voor Uwaaga en Pieke geinstalleerd, de dakgoten van de keet zaten vol met herftsbladeren en zijn nu schoon en de moestuin (bijna) winterklaar. Vandaag bonen gekookt, de aansluiting van de televisie gemaakt (we zagen de laatste weken alleen 'sneeuw') en weer eens studio sport gekeken met Mathijs (Twente nr.1 wint van Ajax nr.3) ... Lenne is hard aan het leren voor de proefwerkweek ... je leest het: een opwindende dag maar speciaal vanwege je verjaardag. Hou je goed, groet Gisela en de mensen in Tucuru, liefs, Paul

Mathijs

hey Maartje,
ik mag naar Peru!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
we gaan ongeveer met 8 jongens en 22 meisjes.
Jammer genoeg te laat om jou daar nog aan te treffen (had je wel naar Peru moeten komen)

groetjes en een geweldige tijd daar
Mathijs

Colette

Deze site wordt steeds meer een gezellig familie/vrienden forum met Maartje als spin in het midden. Oma vroeg net of Louis al beter was...? Dat had ze gelezen op jouw site! Nu, ik kan jou en alle lezers geruststellen: Louis is bijna beter en hij heeft zojuist een grote sinterklaasboot geknutseld en speelt er samen met Jan mee. Veel liefs!

Peter

Ja zeg, je peetoom 'vergeet' zomaar je verjaardag ! Echt stom, maar ik kijk heel vaak op je site om je spannende belevenissen te volgen. Je maakt daar heel wat mee en het is geweldig om te lezen dat jij het daar zo naar je zin hebt.
Dus ... bij deze alsnog van harte proficiat met je 19e verjaardag.
Hier in Wijnandsrade gaat alles naar wens. Elianne en Henriette zijn deze week weer bij mij. Ook zij feliciteren je nog bij deze.
Nou, we kijken weer halsreikend uit naar je volgende verslag. Geniet maar van elke dag!!

louis

Hoi Maartje. Ik voel me nog niet zo heel lekker. Maar ik kan jou wel en brief schrijven.Jan en Hilde zitten op school. Ik mag nog niet naar school. Hoe gaat het met jou. Ben jij ook ziek?:P :D groetjes Louis

Rinske

Hoi Maartje,

Felicitaties een week te laat, neem je hopelijk ook nog in ontvangst. Gisela vertelde dat je jarig was, maar ze weet ook dat ik altijd te laat ben met kaartjes, bij voorkeur enkele weken, dus jij treft het nog!
Ik lees, hoor dat jullie goed in Tucurú zijn gekomen en nu bezig zijn je weg te vinden. Succes ermee en blijf ons op de hoogte houden, hé.

Groet, Rinske

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!