maartjeinguatemala.reismee.nl

el escorpión

Buenas noches! Misschien dat jullie niet zo onder de indruk zijn van cucarachas, maar we hebben iets veel dapperders gedaan, namelijk een zwarte mini schorpioen vermoord, en die zijn dus wel gevaarlijk.. pero ahora está muerto! Dus we gaan weer met een gerust hart slapen. Wat wel heel mooi is dat hier volgens de mannen niks gevaarlijk is, no, un escorpión, no es peligroso, si, cuando es muy grande, ja dan kun je doodgaan, pero en Tucurú, no hay. Nou fijn, je gaat niet dood dus is het niet gevaarlijk.. maar we hebben ons laten overtuigen dat ze echt niet veel voorkomen daar.

Afgelopen week was het team uit Guate er, echt heel gezellig en superinteressant. Brigitte en Sanne waren er dus ook, heerlijk om op de nederlandse directe manier informatie te krijgen. Superinteressant is het ook om te merken dat het wel degelijk effect heeft als ze aan de andere kant van de wereld bijvoorbeeld fairtrade koffie drinken. Er waren (en zijn nog steeds) enorme misstanden en uitbuitingen in de koffiewereld, en protest wordt natuurlijk vrij gemakkelijk de kop ingedrukt wanneer je in een land leeft waar zo ongeveer het hoogste straffeloosheid percentage ter wereld is. Maar wanneer er druk wordt uitgeoefend door de consumenten ligt dat natuurlijk anders, die kun je niet vermoorden, want dat is iedereen. Ik vind het heel leuk om te ontdekken dat er zo op alle mogelijke manieren bewust en onbewust verbanden zijn en zaken elkaar beinvloeden wereldwijd.

Verder waren de vrouwenprojecten in het begin in mijn ogen weinig spectaculair, maarals je dan bedenkt dat de vrouwen eerst practisch hun huis niet uitkwamen.. Ze hebben nooit geleerd beslissingen te nemen, te overleggen, samen tewerken en enigszins onafhankelijk te zijn,er warenen zijn vrouwen dieTucuru nooit uit zijn geweest, en als je dan bedenkt wat voor gat dat is..

Tsja, dan zijn wij toch wel heel erg vrij en geemancipeerd natuurlijk, maar mam, maak je niet ongerust, de dag erna hebben de mannen (op motors ipv witte paarden)ons geredvan een reuzenvlinder, dusals ze er zijn roepen we toch de hulp in van de prinsen haha.

Dit weekend zijn we weer in Coban te gast bij Mauro en Helena, vandaag zijn we lekker Coban ingeweest, de 275 trappen van deCalvariekerk beklommen, naar de kapper, lekker lunchen en het was echt heerlijk weer, alleen heb ik dezon onderschat en nu heb ik een rode kop, maar dat is hopelijk morgen weer weg. Om iets terug te doen hebben Gisela en ik gekookt, we dachten aan typisch nederlandse hutspot, maar met dit mooie weer werd het uiteindelijk een pastasalade. ´s Avonds was er een tangoshow met live muziek, een Argentijnse groep die 14 maanden lang door 16 landen heeft getoerd, dus ze waren ook ontzettend goed. Nu zijn we net terug en ga ik zo lekker slapen, het is al bijna twaalf uur, haha ontzettend laat voor hier. Feliz noche!

ps, ik heb de kippensoep gegeten, nieuwe mijlpaal. Hoewel ik het de vorige keren onbeleefd vond om mijn kip niet aan te raken, het is het beste wat ze hebben en proberen je het lekkerste voor te zetten, kreeg ik het echt niet door mijn keel. Ik heb foto´s van het hele proces van levende kalkoen en kip tot soep, nooit geweten dat kippenplukken zo gemakkelijk gaat en de vrouwen gingen mooi poseren voor de foto op het moment dat ze de kalkoen de nek omdraaiden. Een paar uur later staat de soep voor je neus, nou als dat niet vers is.. maar ik zal proberen snel foto´s op de site te zetten want ik heb er muchisimo!! Liefs

Reacties

Reacties

colette

Hoi lieve maartje,

De kinderen eten pepernoten, de croissantjes staan in de oven.....en joepie ik lees een nieuw bericht van onze verre nicht. Heerlijk om me even in te leven in dat hele andere land waar Hugo en ik ook geweest zijn. Maar jij leeft daar echt een lange tijd mee, leuk joh! De Max Havelaar koffie zal ons extra goed smaken nu. We zullen toch weer eens meer ideële producten kopen. Je hebt goede invloed op ons Maartje. En wij zijn hartstikke trots op onze dappere nicht. Veel liefs, Colette
Groeten van Hugo (vanuit zijn bed).

Hilde

Hoi Maartje,

Echt dapper om een dier te vermoorden hoor! (niet dus)
Het zou wel goed zijn als hij echt gevaarlijk is, maar deze was dus helemaal niet gevaarlijk! Hebben jullie die kakkerlak wel vrijgelaten? Ik vind het wel dapper dat jullie daar zijn in Guatemala. Maar ik ga nu fairtrade koffie voor papa en mama zetten!

Doeii! Groetjes Hilde

Atina

Hahaha maartje je hebt echt schrijftalent in je :P
ik lees echt met veel plezier je berichtjes!
maar JIJ en een beestje VERMOORDEN..?! dan moet hij dus echt wel heel eng en gevaarlijk zijn.
Vandaag ben ik na aantal weken weer eens gaan rijden, met rannemans en twas een groot succes hoor :P volgens mij hebben we evenveel voor als achteruitgelopen en ze probeerde me zelfs nog eraf te gooien maar natuurlijk kreeg ze die dikke kont niet zo hoog de lucht in :) en uiteindelijk was ze zo mak als n lammetje. Morgen moet ik weer naar school maar mijn nieuwe crush maakt het allemaal wat minder erg! helaas zit ie niet in mijn klas dus xie hem alleen in de pauzes but still.. nou alleen nog ergens het lef vandaan halen om te zeggen dat ik hem leuk vind (A) haha nouja je hoort het, ik barst van de luxeproblemen! maar ik draag ook mijn steentje bij; voor marij's verjaardag had ik oa fairtrade koffie en wijn gekocht :) nou meid heel veel plezier nog en geniet van dat zonnetje!!! hier issie ver te zoeken..

Dikke KUS, veel liefs,
Atina

Marte Wiersma

Hi!
Top om weer iets van je te vernemen:) Men, jullie zijn echt diehards met al die para beesten! Ik had al lang het vliegtuig naar huis gepakt als ik alleen al iemand over schorpioenen hoorde praten, haha!
Ik ben blij dat je het weer helemaal naar je zin hebt, goed om te horen. Tot over een tijdje, ik mis je wel hoor! Dikke kus en heel veel liefs

Marte Wiersma

Oh, upload eens wat beeldmateriaal...I wanna SEEE!

Alijt

Hey,
wat is er zo gevaarlijk aan een reuzen vlinder? =P
ach het zou vast wel wat tropisch zijn. O ja ik ge mijn spreekbeurd over Gautemala houden!!!
maar jouw verhaal snap ik deze keer niet helemaal.. XD
ik heb vandaag weer eens mee gereen op Esja in het woensdag uur!!
we gingen hard!! ze had er echt zin in! ze is langs Ran en sergey geschoten(dat is niet zo'n wonder hoor!!)
en langs Merquez!(ook niet zo'n wonder!)

Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!