maartjeinguatemala.reismee.nl

¡Prijsvraag!

Ha lieve allemaal, we zijn weer lekker een concentratiecursus aan het volgens, want deze computer is langzaam, langzaam, langzaam, maar volgens Bairon is ons denken veel te occidental, oftwel westers, en dat is natuurlijk ook helemaal waar, dus leunen we nog een keertje lekker achterover, leren nóg wat woordjes Spaans, roepen een keertje hijos de la gran púchica en vervolgens komt het allemaal helemaal goed.

Gisela had een rare uitslag onder haar oksel, en zaterdag zijn we naar een dokter geweest in Coban. Een heel serieus mannetje die helemaal enthousiast was omdat we uit Holanda komen en hij twee keer helemaal naar nederland gegaan is voor een of ander museum in Leiden, nou, die is in ieder geval wel begaan met zn werk.. Na even gekeken te hebben mompelde hij ´hmm, muy extraño, maakte een dringende afpraak met een dermatoloog in de hoofdstad op 4.5 uur reizen afstand. Maar nee maak je geen zorgen, hij vermoedde alleen dat het een parasiet was, ja, dus onder haar huid..

Goed, ik zal jullie ook meteen geruststellen, het was een bacterie en het is al over. Maar Gisela was zondag dus vertrokken naar Guatemala en ik heb heerlijk Coban verkend. Ik zat in de schaduw met een man te kletsen die meer wilde weten over Nederland, dus ik zeg: ´momenteel is het er heel koud`, oh, ¿zoals hier?, vraagtie, het was bijna 30 graden. Knettergek die Guatemalteken haha.

We hebben afgelopen week heel veel foto`s gemaakt van Tucurú voor de uitwisseling met Nederland en vooral heel veel leuke reacties gekregen. Er was een markt met alles, en dan niet gesorteerd of enigszins logisch, nee gewoon bellenblaas, pannen, kleren, elastiekjes, pijl en boog, schuursponsjes, sieraden, cd`s, lampen, inpakpapier, fotolijstjes, rubberlaarzen, medicijnen en rammelaars op één tafel. Het zorgde wel voor een vrolijk effect en toen ik eenmaal aan één man had gevraagd of ik een foto mocht maken heb ik bijna iedereen op de foto moeten zetten inclusief de collectie spulletjes die iedereen natuurlijk gewoon móet hebben.

Woensdag naar een finca hoog in de bergen, en dit keer achterop de squad bij Louis, echt superleuk! (Haha mam en oma`s ik hoop dat jullie dit ook leuk vinden..) Maar echt genieten van het uitzicht en de wind door je haren. Het laatste stuk was de weg wel heel slecht, dus dat was wel spannend, maar nadat we bij een grote kuil bijna erafhobbelden heeft Louis heel rustig gereden. Daarna terug naar Coban, daar was een orchideenverzameling waar Mauro ons voor uitgenodigd had om te komen. We zijn helemaal opgenomen in hun huis, en die avond aan iedereen voorgesteld als ´nuestras hijas de Holanda`, oftewel onze nederlanse dochters. Het was me toch een vreemde verzameling mensen, met allemaal specialisten uit Amerika en Canada en nog een hoop mensen die helemaal gelukkig waren met al die mooie bloemetjes. Nu was het ook wel mooi hoor, maar we vergingen van de honger (we hadden al 9 uur niks gegeten) en er waren allemaal hapjes, dus we hebben iets sneller dan de meeste mensen de bloemetjes afgewerkt en eten gaan halen. Ik had me voorgenomen dat ik nu echt klaar zou zijn met mijn eetverhalen maar helaas, er was een hapje wat er heel mooi uitzag, dus ik heel voorzichtig proeven, niet echt lekker, maar goed, als je honger hebt eet je alles he, Helena zag dat ik me afvroeg wat het is, dus ze zegt me heel leuk, terwijl ik net een klein stukje in mn mond heb, es piel de cerdo, oftewel varkenshuid. Het is dat je je eigen gezichtsuitdrukking niet kunt zien, maar blijkbaar was ik behoorlijk expressief, want de mensen om ons heen hebben er nog lang lol om gehad. Dus dan heb je je goede daad voor die dag ook weer gehad toch?

Donderdag weer terug naar Tucurú met Bairon, Louis en Rolando (team van EDE) om half 6 `s ochtends! Op de finca een demonstratie in het verschil tussen goede en slechte koffie en voor ons een training `hoe gedraag ik me als ik zo erg word aangestaard dat je de mensen liever een cursus nederlandse nuchterheid wil geven dan welke andere cursus dan ook`, maar toch heel leuk. De koffieplanten groeien vaak hoog in de bergen en jongetjes vanaf 13 dragen vaak zakken koffie van bijna 40 kilo op hun rug. De mannen dragen zakken van bijna 100 kilo, echt increíble.. maar als het goed is gaan we volgende week twee dagen helpen met de oogst om een beter beeld te krijgen hoe het er precies aan toegaat.

Daarna zijn we meegegaan naar de almasigo`s waar de babykoffieplantjes groeien totdat ze groot genoeg zijn om echt op de finca`s geplant te worden. En hebben geholpen met het uitgraven van de koffieplantjes dus we zaten lekker onder de modder, maar met onze heerlijke koude douche en handwas maakt dat niet zoveel uit. Hmm ik merk dat mijn cynisme een beetje toeslaat in dit verhaal, dus volgens mij begin ik me helemaal thuis te voelen hier. Dit laatste is wel echt waar, ik voel me onderhand helemaal goed hier. Haha we worden wel nog steeds behoorlijk nagestaard en vandaag kregen we wel een heel droge opmerking, `los ángeles ya bajaron´. Oftewel, de engelen zijn al neergedaald`. Nou, als je nog eens een goede openingszin zoekt met uitgaan, here you go!

Ik ben een beetje jaloers op jullie pepernoten en zwarte pieten, we hebben uitgelegd aan de mensen hier wie Sinterklaas is, maar volgens mij vonden ze het maar een beetje vreemd. Maar hier hebben ze opblaasbare sneeuwpoppen in de hitte, dus wie er nou vreemder is.. haha verder hebben Gisela en ik lootjes getrokken voor volgende week, was wel heel spannend wie ik zou trekken, wie als eerste het goede antwoord raadt trakteer ik op een ijsje zodra ik weer thuis ben! Heel veel liefs

Peter

Hey jullie daar,
zaterdagmorgen, 9 uur. Wat is het toch elke keer weer heerlijk om jouw verhalen te lezen, je vele belevenissen te volgen. En wat een eer om met een angelos te worden vergeleken! Hier in Limburg is het guur en heel winderig; jij zit daar lekker in de zon. Voorstel: weekje ruilen? Dan zorg ik voor de pepernoten, de chocoladeletter M en wat speculaas; dan mag jij voor mij zo'n mooie spannende tocht op een quad regelen.
Liefs van allemaal hier!

Marieke

Ha die lieve Maartje,
Ik denk dat ik die prijsvraag wel zou kunnen winnen, maar ik wil er nog even een nachtje over slapen om helemaal zeker te zijn. Ik hoop alleen dat iemand anders me dan niet voor is.
Ik ben blij dat jij vandaag niet in Nederland bent. Want dan zou je van top tot teen nat en onder de modder thuiskomen van de paarden. Arme paardenouders en -kinderen. Het is echt verschrikkelijk weer: ik ga vandaag lekker mijn boek uitlezen.
Leuk verhaal en fijn dat je al wat thuisvoelt in Tucuru. Hebben jullie ook al meisjes/vrouwen van jullie eigen leeftijd in het dorp ontmoet?
Het is ook fijn dat Gisela niets raars/ergs/vervelends onder de leden heeft. Gezondheid is een groot goed. Dus dames, zet hem op, stuur wat warmte deze kant op af en toe, en laat het jullie goed gaan.
Veel liefs, Marieke

Yza Royer

Dag lieve engel!
Wat fijn om te horen dat je je daar nu zo goed voelt :). Sommige mensen met wie ik werk zouden nog wat van je cynisme kunnen leren, want soms kunnen fransen zo zwaar tillen aan iets kleins! Drink je daar eigenlijk ook veel koffie? Ik hoop voor je dat die dan lekkerder is dan die ik hier elke ochtend drink. Want door de sokkensap (franse benaming voor een vies, waterig goedje) dat ik hier drink krijg ik bijna een afkeur van koffie :p. Mijn pepernoten zijn hier onderhand weer op, maar gelukkig heb ik nog m'n naam in chocolade letters.
Ik moet nu weer aan het werk in de regen, ben echt stinkend jaloers op je!
Heel veel liefs!

ps: je hebt vast Gisela getrokken..?

Yza Royer

en anders mag je me ook zomaar op een ijsje trakteren, gewoon omdat je dan heel erg blij bent me weer te zien :)

Opa en oma

Liefste Maartje.

Zaterdagavond.
Samen zijn we eens uitgebreid voor jouw verhaal gaan zitten en we genieten!
Zo goed om te lezen dat jij je daar nu thuisvoelt; niet meer ziek geweest en gelukkig ook geen motorongeluk met Louis.
Genieten dus van jouw verhalen en we proberen ons voor te stellen hoe de dagen daar voor jullie verlopen.
Jullie gaan dus ook bijv. op de koffieplantages helpen.
Zijn dat projecten die jullie bezoeken in 't kader van "eerlijke koffie"
En doen Gisela en jij alles samen of heeft ieder zijn eigen ding? Een akelig woord maar ik weet zo gauw geen ander.
Uit de andere reacties op jouw brief heb je al begrepen dat het weer hier deze week bar en boos is .
Dus prijs je maar gelukkig met jullie 30 gr.
Maar in deze sinterklaastijd hoort de wind ook door de bomen te waaien dus niet zeuren.
Over twee weken ben ik jarig en we hebben het goede plan opgevat om dan lekker weg te zijn !
We hebben een huisje in Nunspeet gehuurd voor een week en daar vier ik het dan lekker met kinderen en kleinkinderen.
Van jou neem ik een foto mee zodat je er toch een beetje bij bent want we zullen je best missen.
Lieverd,
Pas goed op jezelf, geniet veel en blijf ons plezier doen met je leuke verhalen.
Een dikke zoen van je trotse opa en oma.

Marte Wiersma

Hee lieve bitsj!
Haha, superleuk verhaal man! Ik lig elke keer in een deuk bij het lezen, dan hoor ik jou in m'n hoofd op die droge toon praten. Awesome zouden ze hier zeggen.
Sinterklaas vinden ze hier ook maar een beetje raar en mijn zelfgebakken pepernoten vonden ze ook niet helemaal pluis geloof ik. Misschien hadden ze daar ook wel gelijk in, ze leken eerder op gember bommen, hehehe.
En die openingszin ga ik misschien nog wel eens per ongeluk gebruiken, je kent me na een paar wijntjes hehe;)
Men, ik ga over een weekje alweer naar NL. Ik heb er niet echt zin in, wel voor eventjes maar daarna wil ik wel weer terug! Het is hier wel prima:)
Hoe is het met je Spaans onderhand? Ik ben wel jaloers, als je terug komt spreek je gewoon vloeiend Spaans! Mijn Engels is zeeeeer Amerikaans haha, inclusief alle (volgens mijn Engelse oma) vreselijk ordinaire uitdrukkingen.
Nou, ik hoor graag snel weer van u! Dikke zoen

Marte Wiersma

Sorry voor mijn nogal schuine formulatie en slechte taalgebruik. (10 keer "ook" in een zin, "wel" 5 keer enz.)
I blame it on the fact that I haven't spoken Dutch in, let's say, a month?!

Lotte

Maartjepaardje! Sorry dat ik zo lang geen reacties geplaatst heb, internet is echt een luxe voor een backpacker in Nieuw Zeeland, ik heb een week terug een Maartjeinguatemala-marathon gehad, en toen ik mijn berichtje afhad viel mijn internet uit omdat mijn tijd op was, bugger.
Echt heerlijk, hoe je alles beschrijft! Super om te horen dat je het naar je zin hebt. Denk je al wel eens aan een eventuele studie voor volgend jaar? Sorrysorry nee dat vraag ik niet haha!
Geniet maar lekker, ik mis je wel hoor!! Take care, dikke kus xx

colette

Geweldig. Lachen achter de computer; om jouw verhaal en om de reacties daar weer op. Mijn kleine wereldje wordt zo lekker uitgebreid. Prachtige foto's. Louis wil naar een regenwoud. Ik zal hem morgen jouw foto's laten zien...wat zal hij dat mooi vinden. Louis slaapt eindelijk. Hij is al drie-en-een-halve week thuis en hij was zenuwachtig omdat hij morgen echt naar school gaat. Zijn juf heeft hem vanmiddag thuis opgezocht en hem zijn schoenkadootje (en rapport) gebracht. Hij heeft een mooi rapport, alleen voor schrijven en spelling staat hij zwak. Hij moet zijn grote verre nicht maar vaak schrijven; kan hij goed oefenen.
Het ga je goe, qué te vaya bien, veel liefs, Colette

Marjorie

Wat een mooie foto's zeg!!! Wat is het daar mooi. Koffie plukken op zulke steile stukken lijkt me erg lastig zeg, en die zakken zien er inderdaad heel zwaar uit. Ik kan me wel voorstellen dat jullie met de kindjes mee gingen!
Nog bedankt voor je felicitatie voor Floris. Het duurde even voordat ik het hem liet zien (ik kijk meestal daarop als hij slaapt, vandaar ?).
Ik vind het erg leuk dat je zo regelmatig iets van je kunt laten horen. Misschien had ik een compleet verkeerd beeld van waar je terecht zou komen, maar ik had niet verwacht dat je zo vaak op internet zou kunnen! Wat een luxe! En wat leuk voor ons achterblijvers, want zo reizen we in gedachten een beetje mee!
Floris en Tom stuiteren door het huis met Sinterklaas op komst. Dat was met Floris' kinderfeestje ook. Poe hé, het lijkt wel of die kinderen elk jaar drukker worden! Zal wel met de leeftijd te maken hebben, maar vraag me ondertussen wel af bij welke leeftijd dat dan weer wat af gaat nemen ?.
De surprises staan bij Floris en Tom al klaar in de klas zodat de kinderen er al een tijdje naar kunnen kijken. Die maken ze nog niet zelf hoor, die komen van Sinterklaas. Morgen komt Sinterklaas op school en mogen ze de surprises eindelijk open maken. En daarna zaterdag pakjesavond. Ze vonden het niet nodig om een verlanglijstje te maken. Sinterklaas weet toch alles? Nou, dan komt het helemaal goed.... Gek hè? Ik vond dat juist super leuk om te doen, samen met mijn zus zaten we lekker te knippen en plakken. Misschien hebben je neefjes wat meer vertrouwen in Sinterklaas? Elke dag kijken ze naar het sinterklaasjournaal, en op school kijken ze daar ook regelmatig naar volgens mij. Nu blijkt het kadopapier nat geworden te zijn tijdens de bootreis en is de kinderen gevraagd kadopapier te maken (tekeningen) en die in hun schoen te stoppen en doen de pieten de kadootjes in die papieren. Dus je snapt wel dat er heel wat afgetekend wordt! Alhoewel Tom ervan overtuigd is dat zijn pakjes onderin de boot lagen en dus niet nat zijn geworden. Want die neefjes van je zijn dus niet druk aan het tekenen en ik vroeg of ze dachten dat ze niets kregen en daarom geen papier maakten ?.
Maartje, veel plezier met jullie Sinterklaas avond en de surprises!
Heel veel groetjes uit een nat Nederland!
Marjorie (en natuurlijk ook van Pieter, Floris en Tom)

floris

lieve maartje,
bedankt voor die mooie foto's.
dag lieve maartje

muriel/denise/jouk/gerdy

Hoi Maartje,
Volgens mij vindt je het wel leuk daar. Hoeveel nachtjes ben je al weg? Als je weer terugkomt wil je dan een opblaasbare sneeuwpop voor mij meenemen? Sinterklaas was heel leuk op school. Hij kwam op de motor met zijn Pieten! Heel veel plezier!
groetjes van muriel/denise/jouk/gerdy