maartjeinguatemala.reismee.nl

Copan Ruinas

27-12-09

Terwijl ik dit schrijf flitsen buiten de bananenbomen voorbij, de chaffeur rijdt te hard. Niet veel te hard, maar gewoon, zoals ze dat allemaal doen hier. De reis naar Copan duurt de hele dag, en omdat op Utila de dagen laat eindigen en vroeg beginnen kan ik wel wat slaap gebruiken.

Bijna een week ben ik op Utila geweest. Het kerstdiner was echt super! Kalkoen, aardappels, frambozensaus, chocoladecake, rum, teveel om op te noemen. Met Noa (Israel), Brandon (Canada), Cristian (Denemarken) en Koen (Nederland) daarna nog gedanst in een leuk barretje tussen alle locals. De dag eindigde liggend in een hangmat luisterend naar Brandon met zijn gitaar.

De dag ervoor heb ik gedoken, na het theoriegedeelte was het dan eindelijk tijd om de supersexy wetsuits aan te trekken. Het masker en de fins maakten de outfit helemaal af. Het is moeilijk om jezelf serieus te nemen als je met voeten drie keer zo groot als normaal probeerd een stap te zetten, maar onder water loopt je masker vol met water als je te hard lacht, dus het duiken was een serieuzezaak. Onder water was echt superbijzonder, je vergeet helemaalwaar je bent en raakt al jegevoel voor tijd kwijt, kijkend naar alle vissen die om je heen zwemmen en alle kleuren en geluiden die onder water heel anders zijn. Helaas had ik problemen met mijn oren waardoor ik niet ver kon afdalen, dus ik heb het duiken bij een dag gehouden.

De rest waren lekker lazy days, naar het strand, snorkelen, iets eten en drinken in de leuke barretjes die overal zijn en op blote voeten het eiland verkennen, gitaar spelen en genieten van de mooie zonsondergangen. Het was wel jammer om weer afscheid te nemen van alle leukemensen, maar misschien zie ik Noa nog in Guatemala of Mexico.Er zijn ontzettend veel mensen die naar Niguragua gaan, hmm, misschienmoet ik daar dan ook maar heen haha.

Vandaag ben ik in Copan, een superleuk stadje meteen mooi plein en koloniale huisjes, leuke restaurantjes en een heleboel kleinewinkeltjeswaarze souvernirs verkopen.Vanmorgen heb ik de beroemde maya ruines bezocht, het is indrukwekkend om te bedenken dat ze 426 AD begonnen zijn met bouwen. Ook super leuk was dat er een hele groep papagaaien rondvloog, dan waan je je toch wel echt in de jungle. Morgen op naar Antigua, lekker vertrouwden veel mensen die ik ken, iedereen (todo el mundo) zegt dat je daar moet zijn met oud en nieuw voor de goede feesten, dus dan hoef ik jullie niet al te veel te missen in het nieuwe jaar.

Heel veel liefs en alvast een heel gelukkig nieuwjaar!

Reacties

Reacties

Ino

He Maartje,

Klinkt allemaal wel heel er goed. Blijkbaar heb je een geweldige kerstvakantie. Ben je van plan om dit soort reizen te blijven doen tot juni??

Hopelijk gaan wij ons binnenkort ook zo amuseren. Papagaaien, duiken, hangmat, lekker eten en dansen. Het is dan wel een ander werelddeel, maar zeker in Bali moet dat het voor ons allemaal wel mogelijk zijn.

Helaas zullen wij de komende tijd niet al te vaak op je blog kunnen kijken en een reactie geven zal wel helemaal niet gebeuren. Maar als je bedenkt dat dit mijn eerste reactie is, zal het jou (en de rest) niet opvallen.
Bovenstaande wil niet zeggen dat we niet aan je denken, we kunnen gewoon onze jaloezie niet bedwingen als we al je verhalen lezen (ha ha).

Met Lorin gaat het prima. Ze zit al wel een tijdje in haar (peuter)pubertijd. (ik ben 2 dus ik zeg nee). Het lijkt er dus op dat ze het woord "nee" of "afblijven" wel kent, maar als wij het zeggen geeft dat absoluut geen reaktie. Maar dat nemen we graag op de koop toe, want ze is echt geweldig. Ik had graag een fotootje van haar in de sneeuw willen toevoegen, maar ikweetniethoedatmoet.

Morgen beginnen wij met inpakken voor onze grote reis, het komt echt dichtbij!!!!

Een prettige kerts kunnen we je niet meer wensen want dat is nu echt te laat (maar je hebt hem wel gehad!!!!), maar de beste wensen voor 2010 lukt nog wel. En we gaan elkaar weer zien volgend jaar.

Groeten en geniet maar lekker (gaan wij ook doen) :-D

Ino en de rest

Opa en oma,

Lieve Maartje,

We hebben weer genoten van je verhaal.
Fijn , dat je uitziet naar de jaarwisseling in Antiqua.
Wij hopen dat je 2oo9 met heel veel plezier uitdanst en dat je 't nieuwe jaar weer net zo mag genieten !!
Veel zien, meemaken, mensen ontmoeten en ervaringen opdoen.
Wij blijven je volgen , dank zij jouw verhalen.
Blijf gezond en gelukkig,
een dikke nieuwjaarszoen van ons beiden.

Opa en oma.

colette

Hoi lieve nicht. Wij hebben een kleedje gekregen waarop staat 'feliz navidad'. Nu denk ik nog vaker aan jou. Nog 2 dagen en dan is het 'próspero año nuevo', lekker klinkt dat toch? Hugo en ik hebben in mexico oud en nieuw gevierd. in de sneeuw! met wild west toestanden zoals een dronken man op een paard in de menigte en pistoolschoten. daar hadden de boze geesten niet van terug. Als de kinderen maandag weer naar school moeten ligt er waarschijnlijk ijs. Ik kan dan als werkeloze wel een paar rondjes gaan maken en ook dan zal ik weer aan jou in je hangmat denken. Niet met jaloezie hoor, voor mij zijn jouw verhalen een feest van herkenning. Met oud en nieuw zullen we ook op jouw geluk en gezondheid proosten.
Veel liefs en het ga je goe.

Alijt

Hey,
Zo te lezen was het duiken leuk! Ik zou ook wel een willen duiken...maar mss toch niet... ik weet het niet!
Ze vieren Kerst ook in Gautamala! Vet! mss iets voor mijn spreekbeurt!
Hab je ook kadootjes gekregen? Ik wel, niet sup. veel..
Ik zou samen met mijn nichtje het kerstdiner maken alleen dat is er niet meer van gekomen. We jammer, maar ja.
O Shit, Heb ik je al verteld dat we baby poesjes hebben? Het zijb er 6, ze zijn nu 4 weken.. Ze zijn heel sweet!!

Liefs

louis

hoi maartje, wij vieren oud en nieuw bij pieter en marjorie. steek jij ook vuurwerk af? of blijf je in je hang -mat.HAHAHA ik steek wel vuurwerk af hoor! :P:D groetjes LOUIS!!!!

mathijs smeets

ha Maartje
Ik wens je een gelukkig 2010 en een hele fijne avond en nacht(bij jou nu middag)=D
Groetjes en een dikke knuffel
Mathijs

Louis, Mathijs, Hugo, Marieke & Lenne

Hee lieve Maartje,
Wij zitten nu met z'n allen op de bank bij Pieter en Marjorie en hebben net ontzettend veel vuurwerk afgestoken =)
Hugo heeft onze auto gesloopt (bijna) met z'n blikje carbid.

Louis, Mathijs, Hugo, Marieke & Lenne

Nog even verder :)

We gaan morgen om 7 uur opstaan om jou een gelukkig nieuwjaar te wensen. Maar eerst gaan we heel veel oliebollen eten en de auto helemaal slopen en nog romeinse kaarsen afsteken enzo.
Jan en Floris en Tom liggen nu in bed en gaan nog even slapen en wij gaan gewoon even Kolonistenen tot middernacht.

Alvast een gelukkig nieuwjaar en je weet 't eah;
'Je bent 'n rund als je met vuurwerk stunt' =)

Veel liefs en tot zometeen!

Pieter, Marjorie, Floris, Tom, Hugo, Colette, Hilde, Louis, Jan, Paul, Marieke, Mathijs & Lenne

Ha die allerliefste Maartje,
Met z'n allen (maar dan ook allemaal) (en ook echt allemaal) (maar dan bedoelen we ook echt allemaal)(sommigen voor de 2e/3e keer) wensen we jou een super fantastisch geweldig harstikke leuk spetterend overdonderend mieters vet cool zalig voorspoedig prospero 2010!!! :P

kusje en liefs en knuffel van ons allemaal

Pieter

Hallo lieve nicht,
Zoals je kan lezen vieren we in Hilversum met z'n allen oud en nieuw. Jammer dat je er niet bij bent.
Hoe vier jij oud en nieuw? (Ik heb je laatste verhaal nog niet gelezen, misschien heb je het daar wel in verteld.)
Enfin, voor de vierde keer: een geweldig, mooi, spannend en mieters 2010!

colette

en nog een westmalle. op het nieuwe jaar! paul zorgt goed voor de biervoorziening...hilde en louis zijn nog wakker. bij jou is het nog geen 2010, bij ons lekker wel! lieve meid, pas goed op jezelf. veel plezier en hips... dan nemen we er nog eentje op jouw geluk en gezondheid...

Marieke

Ha lieve dochter,
Voor de eerste keer in onze gezamenlijke geschiedenis het nieuwe jaar in zonder jou. Nou ja, zonder jou...we zijn de hele avond al aan je aan het denken.
Lotte is al vele uren geleden aan het nieuwe jaar begonnen in Nieuw Zeeland, wij hebben er nu bijna twee uur opzitten in 2010, en jij bent je aan het voorbereiden, hopelijk met leuke mensen om je heen. Je hebt het afgelopen jaar heel veel gedaan en meegemaakt, je kijkt er vast met een goed gevoel op terug. Moge het nieuwe jaar 2010 je ook veel gelukkige en mooie dagen brengen.
We kunnen je in ieder geval in dit nieuwe jaar weer ergens in de armen sluiten!
Heel veel liefs en een heleboel nieuwjaarszoenen van je moeder.

PS. En we hebben het vuurwerk inclusief carbid schieten allemaal heelhuids overleefd

Hilde

hallo Maartje,

Wij hebben op nieuwjaarsdag een nieuwjaarsduik gedaan... Het was heel erg koud in de Noordzee moet ik zeggen. Ik was helemaal bevroren... Heb jij ook een nieuwjaarsduik gedaan??? Al zal het dan wel niet zo koud zijn geweest hahaha... Je kan hier nu zelfs al schaatsen. Gisteravond hebben we geschaatst in de uiterwaarden. Dat kan je niet in Guatemala!!!

Groetjes Hilde

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!