maartjeinguatemala.reismee.nl

bladiebla

Ha lieve allemaal,

Nou zeg ik had wel wat enthousiastere reacties verwacht op mijn thuiskomst haha, zal ik dan nog maar een maandje langer wegblijven..?

Tongue out

Afgelopen weken hebben we in Tucurú kleine intervieuwtjes gehouden met de mensen daar, ze vinden het echt ontzettend leuk om zichzelf daarna op de video terug te zien. Ook zijn we veel op de fincas geweest. Er was bezoek van een Duitse vrouw en met haar zijn we langs alle fincas geweest. Het is heel leuk om te merken dat we al helemaal ingeburgerd zijn daar. Toen er twee varkentjes luid knorrend voorbij kwamen hollen keken wij niet eens meer op, laat staan dat we er met een camera achteraan gaan rennen... (hmm, deden wij dat de eerste week ook..?!)

Verder hebben we de panadería bezocht en geholpen met het brood maken. Het brood wordt gebakken in een door houtvuur warmgestookte oven dus het was lekker warm daarbinnen. Daarna zijn we meegeweest naar het huis van een van de vrouwen. Een houten huisje met één bed voor vier mensen, een hoek met het vuur waarboven de tortillas gemaakt worden en één kast met spulletjes. Buiten was een kraantje waar je je kon wassen en iets verderop was het wc-hutje. En toch mag je daar niet weg voordat je iets te eten en te drinken hebt gekregen, zelfs al hebben ze niet veel ze vinden het toch heel leuk dat je er bent en delen het weinige wat ze hebben. Ik denk dat heel wat mensen in onze ´o zo ontwikkelde wereld´ daar nog heel wat van kunnen leren.

Vrijdag op naar Cobán, om afscheid te nemen van Mauro pequeño die vandaag naar de vs zou vertrekken. We kwamen thuis in een leeg huis, (we hebben de sleutel) blijkt dat ze hem naar de universiteit in Honduras aan het brengen waren. In twee weken heeft hij alle plannen gewijzigd, als een gek de toelatingsexamens voor de uni gemaakt en vertrokken. De dingen lopen hier immers nooit als gepland..

We hebben er een lekker filmavondje van gemaakt. Eigenlijk moet je een pasje hebben om de film te kunnen huren, maar aangezien Ilena de manager is van het hele winkelcentrum daar vonden wij natúúrlijk dat we geen pasje nodig hadden en zaten we even later dan ook met onze film en eten in een overvol busje opweg naar huis.

Gister zijn we naar een maya sauna geweest in San Cristobal, een dorp in de buurt. Helemaal ontspannen en vrij van negatieve energieën hebben we het avondeten hier gekookt. Vandaag hebben we ons ecoproject afgerond. Nog twee weken blijven we in Tucurú en dan gaan we allebei onze eigenweg. Ik ga eerst nog twee weekjes back to school, investeren in mijn spaans. Dan ga ik via noord-guatemala en Tikal (de beroemde maya ruines) op naar Mexico!

Voorlopig plannen zat dus, nu maar kijken of ze stand houden, in dit land weet je het immers met de plannen maar nooit

Wink

xxx

Reacties

Reacties

Colette

Bladiebla? Is dat wel spaans? Goed dat je dadelijk weer twee weken spaansoefeningen gaat doen...
Eind mei hang ik de vlag uit hoor! Kun je echt geen studie in Wageningen komen doen? Wageningen is nou ja, wel een beetje boers, ok, maar we hebben paarden en bossen en maar liefst 150 nationaliteiten aan mensen. Wageningen University is voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot de beste universiteit van Nederland. Enne...je tante woont er... Mij zul je niet zomaar tegenkomen want ik ga in een verpleeghuis werken en dat is een heel andere scene.
Meisje, ik wens je weer heel veel succes en sterkte en weer bedankt voor je schrijven...liefs, Colette

Marte Wiersma

YES! Joehoe!! Jeeeej! Maartje komt eind mei alweer terug:):):) !!!

Zo, enthousiast genoeg?;) Nee, ik ben heel blij dat je dan alweer terug komt! I really missed you!! vreemd om te beseffen dat jij nu echt daar in Gautemala bent en zometeen naar Mexico gaat terwijl ik in Nederland zit en inmiddels in Driebergen woon! Er gebeurt zoveel in een paar maanden! Je plannen klinken tof:) Mexico, oeh lala I'm jealous! Nou, ik ga zo even ''meelen'' ik verheug me op de 28ste en zal er zijn op Schiphol! xxx

Marieke

Ha die Maartje,
Ja, 28 mei wordt een feestdag! Nog vier maanden, dat moet te doen zijn voor ons. Het is hier maar saai zonder jou. Lenne heeft je fiets inmiddels ingepikt om de folders rond te brengen, Mathijs is je kamer aan het herinrichten, dus het is slim om je terugkomst aan te kondigen.
Wat een goed idee van je peettante om in Wageningen te gaan studeren. Ik sta er helemaal achter. Interessante studies en je peettante in de buurt om een beetje op je te letten. Want Midden-Amerika is een ding, maar zo'n "grote" stad in Nederland is andere koek.
Heel veel groeten en we gaan de dagen afstrepen. Geniet er ondertussen nog maar van,
je liefhebbende moeder!

Marieke

PS. Mathijs krijgt nog allemaal berichtjes op MSN en glundert van oor tot oor;) Geen tijd voor zijn zus!

Oma Thea

Lieve, lieve maartje,

Wat genieten we toch van jouw "dagboek"!
En omdat het niet al te intiem is laten we het ook regelmatig lezen aan familie en vrienden, als ze belangstellend informeren, hoe het je gaat.
Wij zijn terug van een paar dagen weggeweest.
Omdat het huis in Voorschoten leegstaat, [Ino, Inge en Lorin zitten momenteel in Australie] zijn we daar neergestreken om wat musea te bezoeken.
Zondag, 24 jan.,hebben we in het museum van de Volkenkunde de tentoonstelling over de Maja's bekeken. Jouw vader, die ook in Leiden was, heeft ons gegidst. Heel speciaal! Jij gaat ook in Tikal de ruines bezoeken, schreef je.
Veel gezien maar ook veel kou geleden al die dagen.
Ik heb dikwijls met enige jalouzie aan de temperatuur bij jou moeten denken.
Zoals gezegd, we genieten van jouw verhalen.
Maar we kijken ook heel erg uit naar jouw terugkomst en de life vertelde ervaringen.
Lieverd, geniet , blijf gezond en houd ons maar fijn op
de hoogte van al je belevenissen.
Veel liefs,
Opa en Oma.

Berber

Ha die Maartje!

Natuuuuuuuuuuuurrrrrrrlijk laat ik een berichtje voor je achter;)
Leuk site heb je! Super om je verhalen te lezen (ben ongeveer op de helft nu haha) & foto's te zien. Ook wel weer heel herkenbaar sommige dingen...

Geniet nog maar even, want de tijd vliegt altijd om!

Liefs uit een, brrrrr, erg koud Nederland..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!