maartjeinguatemala.reismee.nl

Afscheid van Tucurú

Hmm, onderhand is het drie uur later en zitten we nog steeds te wachten, iets dat niet helemaal ongewoon is hier, dus tijd genoeg om een verhaaltje te schrijven..

Afgelopen week zijn we een paar dagen met Brigite meegeweest. Er kwam namelijk een nederlands stel koffie proeven en kopen o.a. op een van de finca´s hier in Tucurú. We zijn naar een andere finca geweest in Solola, vlakbij het meer van Atitlán. Je merkte gewoon dat die finca veel verder ontwikkeld is, hoge kwaliteit koffie en een goede presentatie, maar daar zijn ze dan ook al langere tijd bezig. Daarna op naar San Pedro om lekker te luchen en toen de lange reis terug naar het huis van Brigite. Hardstikke leuk daar en lekker druk met de honden waar ik ´s ochends voor moest vluchten omdat ze als gekken tegen me op aan het springen waren, de kat die ´s nachts zn gekke halfuurtje had en als een gek om me heen rende en de kleine kinderen van Clara, de hulp, die het heel leuk vonden om lekker met je te spelen.

Zaterdag zijn we met zn tweeën Antigua ingeweest. De Casa Domingo bezocht, het vijfsterrenhotel met een eigen museum. Er waren voorbereidingen bezig voor een groot feest en toen de mensen met volgelnestjes op hun hoofd, mooie jurken en walmen parfum binnenkwamen zijn wij maar snel weer weggevlucht. Met de chickenbus op naar het huis van Brigite, we wisten niet precies waar we uit moesten stappen en waren dus net te laat.. Die vrouw naast me begon als een gek ´baja baja´ naar de chaffeur te roepen, maar die vond dat we ons maar eerst door het niet meer bestaande gangpad tussen alle mensen door naar voren moesten wurmen voordat hij de bus stopzette. In die tijd waren we alweer honderden meters verder haha.

De dag erna zijn we met Brigite en Joris van tien naar het museum van de moderne kunst geweest waar een tentoonstelling van Picasso was. Er was ook guatemalteeks kubisme en surealisme. Wel heel grappig om de guatemalteekse markt terug te zien in een kubistisch schilderij. Daarna de lange reis naar Tactic, een dorp hier in de buurt en een superleuk hotel met een prachtig natuurpark. ´s Ochtends hebben we ons daar door het bamboebos gewurmd. Joris leidde ons en zo´n tienjarige past toch net iets makkelijker door de smalle openingen van de bamboe. Maar ik was ook niet de allerslechtste hoor..

Wink

Contact met de school hadden we onderhand maar de lessen wilden maar niet beginnen, de leraren zijn in staking omdat de regering maar niet betaalt, en ik dacht zacht uitgedrukt en hier maar even opgeschreven in Gisela´s woorden: zak drin!! Gelukkig belde woensdag de directrice; dat er geen lessen waren maar dat ze wel kon zorgen dat er een paar kinderen waren, echt superfijn. Het was namelijk zo dat de señoras naar de scholen moesten komen om schriften en andere materialen aan te vragen voor de kinderen, en ze zou dan wel zorgen dat er een paar kinderen waren, een paar...

Er waren meer dan 150 mensen komen kijken wat die gekke hollanders nu weer kwamen doen! Grote chaos en echt heel leuk. We hebben iets over nederland verteld, getekend met de kinderen, kleine intervieuwtjes gehouden en een hele collectie foto´s gemaakt. ´s Avonds hebben we een enorme pan hutspot gekookt, haha eerst Gisela´s moeder gebeld hoe dat ook alweer precies moest, en gezellig gegeten met de compañeras van hier, met Dora en Ruud, een nederlandse antropoloog die 6 maanden per jaar hier in Guatemala woont. En het was warm! Pff het paste niet helemaal dus, maar wel lekker.

Vandaag ingepakt, Gisela vond nog een schorpioen achter haar bed (had Rolando toch gelijk toen hij ons vertelde dat volgens de mayas altijd alles in paren komt) en de boel bij elkaar gegild. Ik ben hier letterlijk een held op sokken want ik stond op het bed te gillen (op mn sokken dus) terwijl Gisela ook deze naar de schorpioenenhemel heeft verbannen. Want ja schorpioenen zijn dus echtwel gevaarlijk!

Uiteindelijk hebben we 5 uur gewacht, dus als in Nederland de trein nog eens tien minuutjes vertraging heeft, denk dan maar aan ons, wachtend in de hitte..

Liefs Maartje

Hoi Maartje,

Een half uurtje geleden schreef je 't laatste reisverslag.
En nu kunnen we je alweer wat terugschrijven.
Het idee, dat je nu misschien nog met je laptop op schoot in de bus of de trein zit.
Als we het tenminste goed begrepen hebben.
We zijn er alleen niet achter waar je nu op weg naar toe bent en of je nog samen met Gisela bent.
Maar je verhaal is weer erg leuk , uit zo'n andere wereld als waar wij in zitten.
En nu bedoel ik niet dat er hier alweer sneeuw verwacht wordt en het nog steeds wintert.
En dat de komende carnaval overal te zien en te horen is. De hutspot, dat is iets wat we samen delen!!!
Lieve schat, dank je weer voor je verhaal, we voelen ons dan toch weer even dicht bij je.
Veel plezier maar weer en tot de volgende keer.

Opa en Oma

Colette

Yo Maartje!

Onze kinderen hebben nitendo's van hun oom Leo gekregen en zijn nu lichtelijk onbereikbaar voor de buitenwereld. Louis en Jan komen amper meer buiten. Ik ben lekker in de stemming en zing vrolijk carnavalsliedjes. Tot grote ergernis van diezelfde kinderen, dus dat komt nog wel door in hun game-wereldje. Wij hebben vanavond rijst, zwarte bonen en een eitje gegeten, om ons een beetje in het leven van onze verre nicht te kunnen inleven. Blijk jij hutspot te eten...t moet niet gekker worden.
Kon ik de kinderen maar even door een bamboebos heen jagen. We zullen ze morgen uitlaten op de Veluwe; dat is ook een heus natuurpark.
Maartje hou je goe en veel liefs

louis

wat mama schrijft is niet waar. ik heb net het hondje van ina uit gelaten. en eigenlijk lijkt me een bamboebos best leuk. zielige schorpioen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vieren ze in kwatamala ook karnaval?
groetjes Louis :P :D

Marte

Hahaha jeetje wat zijn jullie een bikkels! Ik meen het serieus he!! Ik heb met jullie te doen maar ben ook jaloers..ik ga nu even de nieuwe foto's bekijken:) ik hoor snel weer van je! xx kusjes

marjorie

Hoi Maartje,
Leuk om je verhalen te lezen! We doen niet zo heel veel bijzondere dingen om te vermelden op een website...zo gingen we afgelopen weekend naar de bioscoop, het weekend daarvoor lag er fiks veel sneeuw en hebben we lekker gesleed. Misschien kunnen we komend weekend wel weer schaatsen ;-). Tja, het is een echte heuse winter, die we al lang niet meer meegemaakt hebben. Ik weet niet of je van winter houdt, maar dat mis je dus! Ikzelf ben wel weer toe aan lente eerlijk gezegd. Winter is best leuk, maar na een tijdje is het wel weer mooi gewees.
Floris heeft ondertussen 4 wiebelende tanden, maar hij zit er zo weinig aan dat het volgens mij nog een hele tijd gaat duren voordat er echt een tand uit gaat. Hij heeft ook een paar muzieklessen (introductiecursus) gehad. Heel stoer hoor, speelde hij een paar weken op een cornet (op mn hyves staat een foto) en ook op een trommel. Uiteindelijk is hij er (nog) niet aan toe. Hij wilde het liefst een ander instrument, waarop je niet hoeft te oefenen ;o).
Afgelopen week werd hij met een hockeystick op zijn hoofd geslagen. Dat was niet zo best. Het was geen echte hoor, een van plastic, maar toch zo hard aangekomen dat de wond op zijn hoofd gelijmd moest worden....arme Floris.
Met Tom gaat het goed. Hij begint zowaar ook al te lezen! nog wel letter voor letter, maar toch, het begin is er! En hij is net begonnen met zwemles. Hij vindt het eigenlijk eng om water in zijn ogen te krijgen, dus ik was benieuwd hoe dat zou gaan. Maar hij weert zich dapper en hij doet zo goed zijn best, dat hij al snel naar de volgende groep mocht! Dat had ik echt niet verwacht! Hij is supertrots dat hij nu in het diepe mag.
Komende vrijdag is het carnavalsfeest bij hun op school, dus ze zijn druk aan het bedenken hoe ze er heen gaan.
O ja, hier vonden ze het niet zo zielig voor de schorpioen :o), maar wel voor julie!

Groetjes uit een koud bevroren Nederland (vannacht weer -7....).
Marjorie