maartjeinguatemala.reismee.nl

Izamal

Mexico, ondanks de hitte heb ik mijn lange broek toch maar weer uit mijn backpack gevist. Want hoe gedraag je je het beste al gringa als zelfs de politie je nafluit.. ´´Ik ken iemand die haar haren speciaal voor Mexico donker heeft laten verven´´ oppert een zweedse uit mijn hostel. ´´Zodat ze minder opvalt´´. Als eens over gedacht, maar ik ben bang dat het met mijn eenmetertachtignogiets niet zoveel verschil maakt in een land waarze alsuiterste schoenmaat voor vrouwen 38 verkopen.

Net nog probeerde ik, badend in het zweet dankzij de felle zon en mijn langebroek, charmant de overblijfselen van de oude mayaruine Kinich-Kakmóaf te klimmen, onder luidgoodbye geroep van een groep schooljongens die in hun uniformen de piramide op kwamen stormen.

Al mijmerend hieroverslenter ik door de smalle straatjes van het koloniale Izamal wanneer ik bijna tegen een koe opbots. Of beter gezegd: een enorme stier achterop een vervallen pickup, achteloos geparkeerd aan de rand van de stoep. Niemand in de buurt. Gelukkig bedenk ik me dat die stier iedereen even dom aankijkt als hij bijmij nu doet, terwijl ik mijn camera uit mijn tas vis, ongeacht of je nu gringo of mexicaan bent. Dat hoop ik tenminste.

Toch is Izamal een prachtig dorp, ´´de tweede grootste abdij en todo el mundo´´ vertelde een trotse rechtenstudent me net in de bus, ´´alleen die van Rome is groter.´´ Een bezoekje waard dus. Hoewel Izamal haar uiterste best doet zoveel mogelijk toeristen te trekken is het toch nog heerlijk Mexico gebleven waar je voor 35 cent een ijsje met twee bolletjes koopt en niet op elke straathoek een sombreroverkoper staat.

Bijna waan je je in het ´echte oude westen´ met de oude gebouwen, de mensen die sombrero´s dragen gewoon voor eigen gebruik en de paardenkoetsen zich door de smalle straatjes wringen. Bijna, tot je een internetcafé tegen het lijf loopt..

Reacties

Reacties

colette

Hé lieve Maartje,
Je lengte speelt je parten, hoor ik! Dan moet je je volgende reis naar Oost-Afrika maken. Allemaal lange mensen met heerlijke grote voeten; val je helemaal niet op...Je Spaans zal nu wel goed zijn, droom je ook in het Spaans? Ook je Engels zal in die toeristische oorden wel vooruit gegaan zijn. Ga je trouwens nog terug naar de relatief rustige quatemalteekse dorpen? Of blijf je aan de wandel? Ik vond het reizen knap vermoeiend (zelf bleef ik liever weken op één plaats)
maar ik ken mensen die het jaren volhouden. Jouw foto staat weer op ons bureaublad; van alle lente-foto's en de foto van Lorin uit Nieuw-Zeeland, ben jij toch als meest geschikte bureaublad naar voren gekomen.
Heeft elke Mexicaan een mobiele telefoon? Zie je nog veel armoede? Wat ben ik toch trots op een nicht die me dadelijk uit eerste hand verhalen over Mexico anno 2010 kan vertellen en hopelijk heel veel foto's kan laten zien. Meisje, pas goed op jezelf en ik geniet van je beschrijvingen. veel liefs

Marte Wiersma

Ik mis u!!! En ik ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt:) that's all I gotta say

Louis!!!

Maartje ik ga vanavond afzwemmen voor diploma B!!
ik vind het niet erg spannend. ik weet toch zeker dat
ik het ga halen. Hilde zegt dat ik daar niet al te zeker over moet zijn. er ligt ook al lang geen sneeuw meer
groetjes louis

Hilde

Hoi Maartje,

Louis had eerder op de dag al een berichtje geschreven dat hij zou gaan afzwemmen voor B. Nou ik kom net terug van het zwembad en hij heeft het gehaald hoor! Maar niet zomaar. Hij zwom wel het mooist van alle kinderen!!! Ook heel erg snel. Al was hij er zelf wel zeker van dat hij het ging halen. Ik eigenlijk ook wel hoor! Ik ben heel erg trots op mijn broertje!!!
Dat moet ook wel als hij het zo goed gedaan heeft. Hij gaat nu C proberen te halen, ehum, HALEN!!!

Marieke

Lieve Maartje,
Wat leuk dat je zo veel schrijft over je reis! En wat jammer dat ik je niet kan bellen, zolang je in Mexico bent. Maar de verhalen maken veel goed.
Vandaag was het lente in Nederland. Ik heb heerlijk een rondje over "de berg" gewandeld met Cock. Waarschijnlijk ben jij niet meer zo onder de indruk van onze berg na alle vulkanen, bergen en heuvels in Midden-Amerika. Alhoewel je volgens mij wel helemaal uit je dak gaat als je weer eens een rondje met de paarden mag maken. En eerlijk is eerlijk, onze eigen berg hier is toch nog altijd een schoonheid.
Lenne gaat volgende week met school naar Engeland, dan hebben we nog maar één kind. En die heeft dan ook nog mopper-de-mopper proefwerkweek. Daar heb jij geen last van op die tropische stranden. Heb je daar al van een mooie studie voor volgend jaar gedroomd? Ik ben benieuwd.
Lieve Maartje, veel plezier nog op al die mooie plaatsen. Pas goed op jezelf en veel liefs, Marieke

PS. En Louis, van harte gefeliciteerd met je zwemdiploma! Goed hoor!! Hartelijke groeten van je tante, ook voor Hilde (knuffel), Jan, Hugo en Colette

Rinske

HOi Maartje,

Vandaag weer eens even jouw weblog bij gelezen. Tja, ook ik kan enige jaloersheid niet onderdrukken bij het lezen van zoveel schoonheid, rust, zon en ontspanning. Heel leuk om al deze verhalen te lezen en te horen dat je het goed maakt. Ook Gisela heeft nu ze reist veel meer verhalen op de site dus ik moet er echt even tijd voor vrijmaken om jullie te blijven volgen.
Veel prezier nog bij de voortzetting!
groet, Rinske

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!