maartjeinguatemala.reismee.nl

Back to the beginning

Lieve allemaal, Mexico 2010, prachtig land, maar wat is het gemakkelijk om daar te reizen. De bussen rijden allemaal op tijd, en ook precies zoals ze van tevoren zeggen. Geen overvolle bussen daar met keihard salsamuziek op, maar de mexicanen zijn dol op luxe stoelen met airco, waardoor ik een paar nachjes ontzettend kou heb geleden omdat ik dacht dat een trui genoeg zou zijn om de nacht door te brengen..

Ik heb een fiets gehuurd en prachtige cenotes bezocht, blauwe meren in grotten, en door gaten in het gewelf vallen lichtbundels naarbinnen wat het een superbijzonder effect geeft. In het begin waren we er met zijn tweeën en dan kun je je precies voorstellen hoe het een heilige plek was en is voor de mayabevolking, totdat er een bus amerikanen aankwam en het veranderde in een kinderzwembad.

Na Izamal, Valladolid en Campeche ben ik verdergereisd naar San Cristobal de las casas,De zapatistenstad, waar jammergenoeg weinigvan te merken was, uitgezonderd van de zapatistenpoppetjes die overal verkocht werdenen de documentaires over zapatisten die overal gedraaid werden. Weleen prachtig stadje, en hiervoelde ik me alweer in Guatemala.Chiapas is de armste provincie vanMexicoen het grootste deel van de bevolking bestaat uit Maya`s. Het educatieniveau is bedroevend laag wat ik merktetoen ik een prachtige paardrijtocht in de bergen daar maakte. Mijn gidsje (hij zei dat hij 18 was maar ik denk jonger) is nooit naar school geweestenik merkte gewoon dat hij zich er niks bij kon voorstellentoen ik hem uitlegde hoe min of meer de wereld in elkaar zit. Als je nog nooit eerder van Europa gehoord hebt is het ook moeilijk je iets voor te stellen van een ander continent.. een wereld groter dan je eigen stad en omgeving. Verder had hij nog nooit in zijn leven een computer aangeraakt en ik heb hem ook maar meteen een lesje seksuele voorlichting gegeven.. hij wist echt werkelijkwaar niks..

Afgelopen week ben ik weer Guatemala ingedoken, de grens was echt een grote chaos met markt, overvolle bussen, koeien en geiten en als je wilt kun je daar gewoon overlopen, niemand die je opmerkt, maar ik ben toch maar braaf in de rij gaan staan voor een nieuwe stempel in mijn paspoort. In een keer doorgereisd naar Lago Atitlan, waar ik al geweest ben, maar het blijft zo prachtig en een heerlijk relax weekend gehad met leuke mensen. Nu gaan we terug naar het begin: nu ben ik namelijk in Xela in het gastgezin waar we spaans geleerd hebben, om morgen de vulkaan Santa Maria te beklimmen met volle maan. Daarna reis ik terug naar Antigua waar ik met Gisela in hetzelfde gastgezin verblijf als de allereerste week, echt super, lekker bijkletsen en toch in Antigua met Semana Santa. Ben toch stiekem wel een beetje benieuwd hoe dat is want het is ´the place to be` met pasen.

Het begint nu echt op te schieten, nog twee maanden voor El Salvador en Nicaragua, en dan is het alweer tijd om naar huis te komen, maar ik ben bang dat ik meteen weer op reis moet om alle leuke mensen die ik onderweg ontmoet op te zoeken. Niet slecht, adresjes in denemarken, duitsland, engeland, belgie, israel en de vs te hebben toch? Abrazo

Reacties

Reacties

Opa en Oma

Hallo lieverd,

Wij zijn vast de eersten, die op jouw nieuwe leuke bericht reageren.
Maar ja, wij hebben ook "niets" te doen en keken echt uit naar weer een leuk verhaal.
Op de atlas volgen wij jouw belevenissen en genieten van je schrijfstijl, heel beeldend|
Nog twee maanden.....wat ben je een bofferd.
Hier begint de lente heel voorzichtig.
Net als je denkt, nu kunnen de zomerkleren uit de kast, zakt de temperatuur weer.
Maar hij komt, de goeie , lieve zomer.
Ook bij ons is de Semana Santa begonnen, maar wat minder spectaculair, naar ik vrees.
Lieve wereldreizigster, geniet verder van de wereld om je heen en bedankt, dat je ons een klein beetje laat meegenieten.
Abrazo zal wel omhelzen betekenen en dat doen we met heel ons hart.
Opa en oma.

Colette

Ja Joepi, een goed bericht van onze lieve verre Maartje!
Jan is nu 1.20 meter mag ik trots vermelden en Hilde haalt de ene 8 na de andere 9 en Louis zijn knie geneest met het uur. Veel liefs en een Zalig Pasen, Colette

gisela

jiehooo ik vind het zo leuk dat we ons overmorgen zien!!!! tot snelliebellie

Hilde

Hoi Maartje,

Ik zou ook wel in Guatemala willen zijn. Ik heb me gisteren op school afgemeld, en ben ziek naar huis gegaan. Vandaag heb ik nog wat hoofdpijn en ben ik misselijk. Gelukkig heb ik nog niet overgegeven. Ik heb net samen met mama alle nieuwe foto's bekeken. Wat een mooi water in die grotachtige dingen. Het lijkt me echt mooi om daar te zijn. Ik ga vragen aan papa en mama of ze in de zomervakantie met mij ook naar grotten willen gaan! Ik vind ze zo mooi! Omdat het vandaag 1 april is, heb ik afwasmiddel aan de deurklink gesmeerd, en een mengsel van mayo en curry in zijn tandpasta gedaan. Ik hoop dat de grappen werken...
O, volgens mij komt hij daar al aan...

Fijn pasen!

Groetjes Hilde

Hilde

eehm ik ben vergeten te zeggen dat ik de grappen met papa uithaal! nou doei!!

Hugo

Jammer, ik ben geen goed slachtoffer van 1 april grappen. Twee maal de deur opengedaan zonder iets bewust te merken (wel mijn handen gewassen omdat ze plakten..) en gewoon mijn tanden gepoetst met curry en mayo. De paradontax was toch sterker. Toen ik het later hoorde werd ik wel misselijk en heb nog heel lang mijn tanden gepoetst. Ik ga een link naar jouw blog sturen naar iemand die (lang geleden) stage heeft gelopen in chiapas. Buen Viaje, cuidate!

colette

o wat een schitterende foto's heb je geplaatst! Wat een avontuur om midden in de nacht een vulkaan op te klimmen. Echt gaaaaaaaaaaaf en knap. Die foto met de schaduw van de vulkaan vind ik fascinerend...het idee dat jij dan boven op het puntje van die enorme schaduw staat. Ik snap alleen niet hoe ze die schilderijen op de grond in Antiqua maken. Ik denk dat jij Pasen anno 2010 nooit meer zult vergeten. Wij hebben ook goede paasdagen gehad, maar ja niet zo spectaculair...vooral heel veel paaseitjes gegeten. Op dit moment spelen de kinderen met Hugo Cluedo, je weet wel zo'n ouderwets bordspel. Ik durf dadelijk niet naar bed want de moordwapens vliegen hier over de tafel. Lieve meid, bedankt voor de foto's (ik ben er nog een beetje overdonderd van) en veel liefs,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!